UTRIKES: 86 personer döda i olycka

2022 09 24

En mycket svår båtolycka har inträffat i farvattnen på väg mot Cypern.

Minst 86 personer av båtens upp emot 150 passagerare har förlorat livet rapporterar BBC News.

Stor tragedi

Båten lämnade den libanesiska orten Tripoli, nio mil norr om Beirut, i tisdags och var på väg till Cypern som ligger i Europas sydöstra hörn.

Men färden över Medelhavet slutade i en stor tragedi när båten kapsejsade och sjönk.

– Passagerarna var från Libanon, Syrien och Palestina och det handlade även om kvinnor och barn enligt syriska myndigheter, rapporterar BBC.

Bara 20 överlevde

20 personer överlevde olyckan och har förts till sjukhus samtidigt som räddningsbåtar söker efter fler offer.

Många kroppar har transporterats från räddningsteamen till Röda Korset i Libanon som eftersträvar att föra de omkomna till deras anhöriga, uppger nyhetsbyrån Sana.

Flera kroppar är ännu inte identifierade.

Olycksorsaken okänd

Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan.

– I ett litet mörkt rum i staden Tripoli i Syrien sörjer en familj.

– 35-åriga Mustafa Mesto och hans två söner samt hans dotter omkom samtidigt som hans fru och pappa vårdas på sjukhus i Syrien, rapporterar BBC:s korrespondent.

Flest flyktingar i världen

35-åringen var taxiförare i Libanon och gift med en kurd som flydde Syriens inbördeskrig.

Samtliga offer tros ha varit migranter.

Det finns omkring 1,5 miljoner syriska flyktingar i Libanon som har flest flyktingar per capita i hela världen enligt FN.

80 procent i fattigdom

Pandemin och den stora explosionen i Beiruts hamn har lett till en svår ekonomisk kris i Libanon som nu leder till att många försöker lämna landet enligt BBC.

80 procent av Libanons invånare bedöms har svårt att få pengarna att räcka till mat och läkemedel.

FAKTA: Libanon

Huvudstad: Beirut

Folkmängd: 6 miljoner

Grannländer: Israel och Syrien

Religion: Kristendom och islam

Språk: Franska och arabiska

Foto: Sana

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Hela Sverige kommer förändras – pekar ut datum

2024 04 19

Swedbank förutspår stora förändringar för hela Sverige jämfört med andra EU-länder.

Markera den 7 maj i kalendern.

Det datumet innebär startskottet för en rad förändringar för den svenska ekonomin.

– Utsikterna för hushållen börjar ljusna, säger Swedbanks chefsekonom Mattias Persson.

Stannar inte vid sänkningar

Det är nämligen i maj som Swedbank förväntar sig att Riksbanken kommer att inleda en serie räntesänkningar.

– Vi räknar med att styrräntan sänks med 25 punkter i maj, till 3,75 procent, vilket följs av ytterligare tre sänkningar i år. Riksbanken fortsätter att sänka räntan även under 2025, ned till två procent, säger Mattias Persson i en kommentar till bankens senaste konjunkturrapport.

Men det stannar inte där.

Enligt Swedbank är den nyligen framlagda vårändringsbudgeten ett första steg mot en mer expansiv finanspolitik.

"Sverige tar revansch"

Banken kallar det för en “revansch” för svensk ekonomi där nästa år blir särskilt expansivt med 50 miljarder kronor i ofinansierade åtgärder.

Successivt kommer Sverige att växla upp – snabbare än majoriteten av Europas övriga länder.

– Återhämtningen är i sikte för svensk ekonomi och när den ekonomiska politiken svänger om, med en penningpolitik som blir mindre åtstramande och en finanspolitik som blir expansiv, tar tillväxten i Sverige ordentlig fart och placerar sig i topp i Europa, säger Mattias Persson. 

– Detta talar också för att den svenska kronan ska stärkas.

Inkomsterna blir större

Swedbank understryker att en mindre åtstramande penningpolitik kommer ge en “välbehövlig injektion” till hela Sveriges ekonomi.

– Efter två år av fallande inkomster stiger de reala disponibla inkomsterna i år och ännu mer nästa år, säger Mattias Persson och tillägger:

– Konsumtionen förblir dämpad ett tag till då arbetsmarknaden försvagas under året, men börjar stiga efter sommaren för att sedan ta ett rejält steg upp och växa med hela 3,4 procent 2025, säger Mattias Persson.

Stabiliserad bostadsmarknad

Förutom fallande inflation, högre reala inkomster för hushållen och en allmän revansch för svensk ekonomi syns även en framtida prisuppgång för bostadspriserna, som mer eller mindre legat still i ett år och befunnit sig på en nivå tio procent lägre än toppen under våren 2022.

Nu har läget stabiliserats. Högre priser är att vänta.

– Kursändringen från Riksbanken ger skjuts åt bostadsmarknaden. Tillsammans med förbättrad köpkraft hos hushållen talar det för en ökad efterfrågan på bostäder och en försiktig prisuppgång på 2–3 procent i år och cirka 5 procent nästa år, säger Mattias Persson.  

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bilförbud införs i Sverige – blir först i världen

2024 04 18

Från och med den 31 december 2024 stoppas bensin- och dieselbilar från att köra på gatorna i Stockholms innerstad.

Det bekräftar det rödgröna styret i huvudstaden i dag, torsdag, efter att ett förbud fått grönt ljus av EU-kommissionen.

I början av året inledde kommissionen en granskning för att säkerställa att förbudet inte bryter mot den fria rörligheten i EU. Nu står det klart att kommissionen inte har några invändningar.  

Stockholm blir därmed först i världen med att införa en så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.  

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av City, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Lars Strömgren är nöjd med att EU-kommissionen ställer sig bakom förbudet.

– Runt om i hela Europa brottas politiker med avgaser och dålig luft som särskilt skadar barn och äldre. EU-kommissionens ställningstagande är ett styrkebesked för alla som kämpar för friskare städer, säger han.

Mer att vänta

Införandet av en miljözon 3 i Stockholm är ett gemensamt förslag från stadens rödgröna styre – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Enligt partierna är syftet med förbudet att förbättra luftkvalitén i huvudstaden.

Stockholms nya miljözon kommer att omfatta 20 kvarter som täcker cirka 180 000 kvadratmeter.

Det rödgröna styret är dock inte nöjda. De planerar att  expandera miljözonen i ett nästa steg. Ett sådant beslut väntas under första halvåret av 2025.

– Vi ser att omställningen till en utsläppsfri innerstad behöver göras stegvis. Miljözon klass 3 är ett viktigt kliv på vägen mot ett Stockholm med renare luft och trevligare gator, säger Lars Strömgren.

SD-kritik

Sverigedemokraterna riktar stark kritik mot den nya miljözonen.

– Det rödgröna styret har enats om en bilfientlig politik. Man inför dieselbilsförbud, tar bort parkeringsplatser i city, och satsar ingenting på ökad framkomlighet för bilvägar. Det är ett hårt slag mot barnfamiljer, säger partiets gruppledare i Stockholms stad, Gabriel Kroon, till Di.  

Foto: E. Chystiakov

Text: Redaktionen