UTRIKES: 86 personer döda i olycka

2022 09 24

En mycket svår båtolycka har inträffat i farvattnen på väg mot Cypern.

Minst 86 personer av båtens upp emot 150 passagerare har förlorat livet rapporterar BBC News.

Stor tragedi

Båten lämnade den libanesiska orten Tripoli, nio mil norr om Beirut, i tisdags och var på väg till Cypern som ligger i Europas sydöstra hörn.

Men färden över Medelhavet slutade i en stor tragedi när båten kapsejsade och sjönk.

– Passagerarna var från Libanon, Syrien och Palestina och det handlade även om kvinnor och barn enligt syriska myndigheter, rapporterar BBC.

Bara 20 överlevde

20 personer överlevde olyckan och har förts till sjukhus samtidigt som räddningsbåtar söker efter fler offer.

Många kroppar har transporterats från räddningsteamen till Röda Korset i Libanon som eftersträvar att föra de omkomna till deras anhöriga, uppger nyhetsbyrån Sana.

Flera kroppar är ännu inte identifierade.

Olycksorsaken okänd

Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan.

– I ett litet mörkt rum i staden Tripoli i Syrien sörjer en familj.

– 35-åriga Mustafa Mesto och hans två söner samt hans dotter omkom samtidigt som hans fru och pappa vårdas på sjukhus i Syrien, rapporterar BBC:s korrespondent.

Flest flyktingar i världen

35-åringen var taxiförare i Libanon och gift med en kurd som flydde Syriens inbördeskrig.

Samtliga offer tros ha varit migranter.

Det finns omkring 1,5 miljoner syriska flyktingar i Libanon som har flest flyktingar per capita i hela världen enligt FN.

80 procent i fattigdom

Pandemin och den stora explosionen i Beiruts hamn har lett till en svår ekonomisk kris i Libanon som nu leder till att många försöker lämna landet enligt BBC.

80 procent av Libanons invånare bedöms har svårt att få pengarna att räcka till mat och läkemedel.

FAKTA: Libanon

Huvudstad: Beirut

Folkmängd: 6 miljoner

Grannländer: Israel och Syrien

Religion: Kristendom och islam

Språk: Franska och arabiska

Foto: Sana

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen