UTRIKES: Minst 5 000 tomma flygstolar sedan 2019

2022 09 28

Fler än 5 000 passagerarflyg har sedan 2019 flugit till och från brittiska flygplatser helt tomma på passagerare. 

Ytterligare 35 000 avgångar har haft färre än 10 procent av platserna bokade. 

Det avslöjar brittiska The Guardian. 

Ställa bolagen till svars 

–  Publiceringen av dessa data är ett steg i rätt riktning. Men vi behöver än mer transparens för att förstå varför den här typen av ineffektiva och förorenande flygningarna fortsätter. Vi måste ställa de största flygbolagen till svars för det här, framhåller Tim Johnson vid Aviation Environment Federation, som är en ickevinstdrivande brittisk organisation som engagerar sig i miljöeffekterna av flygresor, till den brittiska tidningen. 

Han tillägger: 

–  Med tanke på klimatnödsituationen är avslöjandet att så många tomma flygplan har bränt fossila bränslen och byggt på koldioxiden i vår luft ganska chockerande. 

Problem i hela Europa 

Problemet gäller inte enbart flygningar till och från brittiska flygplatser, men de här siffrorna är de mest färska och indikerar problemets omfattning.  

De exakta orsakerna till varför flygbolagen kör tomma flyg är inte hundraprocentigt klarlagt. Bolagen själva är ofta förtegna, men en orsak är att de riskerar mista de attraktiva start- och landningstiderna, så kallade slottider. 

Karin Karlsbro (L), EU-parlamentariker som arbetar med EU:s klimatlagar, har försökt få EU-kommissionen att bringa klarhet i ett system där det är mer lönsamt för flygbolagen att flyga tomma plan än att ställa in flighterna. 

Etablerades av EU på 1990-talet 

Systemet med slottider etablerades av EU på 1990-talet. Då fick bolagen börja handla i start- och landningstillstånd på vissa datum och specifika tider. Ett förbehåll gällde, nämligen att de var tvungna att nyttja 80 procent av de bokade tider. 

Under pandemin minskade problemet, men nu förefaller det vara större igen. 

Foto: Foto-Josue-Isai-Ramos-Figuero 

Text: Redaktionen 


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen