UTRIKES: 30 000 personer inspärrade i nöjespark

2022 10 31

Bisarra scener utspelade sig på Disneyland i Shanghai där 30 000 personer spärrades in och förbjöds att lämna nöjesfältet.

Besökare som ville åka hem och lämna parken förvägrades att ta sig ut från nöjesområdet.

Näs-testades

Orsaken är att en person testade positiv för covid och då togs beslutet att stoppa samtliga 30 000 besökare från att åka hem.

Besökarna tvingades istället att genomgå coronatester och situationen blev snabbt mycket bisarr.

Istället för att åka karusell, titta på disneyfigurer och förlusta sig fick samtliga besökare istället genomgå näs-tester för att fastställa om de var smittade.

Kinesiska diktaturen

Samtidigt avfyrades stora mängder fyrverkerier över besökarna för att ändå försöka skapa någon slags festlig stämning.

– Jag trodde aldrig att den längsta kön på Disneyland skulle vara för att genomgå ett coronatest, framhåller en av besökarna, enligt Wall Street Journal.

Den kinesiska diktaturen fortsätter att eftersträva nolltolerans för virussmittan vilket skapat mycket hårda villkor för befolkningen.

Musse Pigg

Shanghai Disneylands stora satsning på Musse Pigg-parken förvandlades snabbt till ett stor testområde där alla gäster fick rada upp sig i långa köer för att coronatestas.

Det blev timslånga köer och många gäster var ledsna och frustrerade.

– Nedstängningen av Disneyland illustrerar bristen på kontroll som Disney och andra företag från västvärlden har över sina verksamheter i Kina, framhåller Wall Street Journals analytiker.

– Särskilt när det gäller kinesiska myndigheters arbete för att bli av med covid-19.

Stort bakslag

För Disneyland är det ett extra hårt slag då nöjesföretaget fortfarande kämpar för att komma tillbaka till samma besöksantal som före pandemin.

Det extrema tilltaget och tvångstestningen av 30 000 besökare som stängdes inne i Shanghai bedöms som ytterligare ett betydande bakslag för nöjesbranschen i Kina.

– Kina registrerade endast 54 fall av covid-19 på måndagen vilket är extremt få jämfört med andra länder, rapporterar Wall Street Journals analytiker.

Tvingades kliva av tåg

Den gäst vars positiva covidtest låg bakom extremåtgärden på Disneyland var en kvinna som besökte disneyparken dagen innan.

Hon fick meddelade av sina lokala myndigheter att hon varit i nära kontakt med en annan person som testat positivt. Hon var vid tillfället på väg hem i ett tåg men tvingades kliva av vid nästa tågstation.

Inte en enda var smittad

Därifrån fördes hon till ett lasarett med tanke på risken att hon kanske var smittad.

Det visade sig även att hon var positiv.

Bland de 30 000 personer som testades på Shanghai Disneyland var det inte en enda person som testade positivt.

Måste stänga flera dagar

Ändå tvingas Shanghai Disneyland att hålla stängt i flera dagar.

– Nöjesparken och shoppingcentrat Disneytown med en rad restauranger måste hållas stängt till åtminstone onsdag, meder Disneyland i ett uttalande.

Foto: K. Li

Text: Redaktionen 


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2025 10 21

Det börjar bli dags för bilister att byta till vinterdäck.

Och det innebär att trycket kommer att vara högt hos däckbytarföretagen.

Skatteverket går i samband med det ut med ett meddelande till Sveriges bilister om att vissa företag inte ägnar sig åt vad de beskriver som “sund konkurrens”.

Skatteverket meddelar

När Skatteverket kontrollerade däckfirmor förra hösten fick nästan hälften betala kontrollavgifter för att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller för att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, meddelar myndigheten på tisdagen.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Tre tips

Skatteverket går ut med tre tips för att konsumenter ska kunna säkerställa att de inte “bidrar till osund konkurrens eller fusk”.

Det första är att kontrollera priset.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på olika typer av fusk med skatter och avgifter. Det ökar också risken för att de anställda på företaget har dålig arbetsmiljö och blir utnyttjade av sin arbetsgivare.

Läs mer: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank

Tips nummer två

Skatteverkets andra tips är att be om kvitto.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret, framhåller myndigheten.

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det.

Sista tipset

Tips nummer tre är att kolla upp däckfirman på förhand.

I Skatteverkets tjänst Hämta företagsinformation kan konsumenter se om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerad som arbetsgivare. 

Läs mer: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Rusning till ICA-butik – ”sålde 600 burkar direkt”

2025 10 21

Ica Supermarket i Hedemora säljer läsk som aldrig förr.

Detta efter att en ny läsksort lanserats i butiken.

Det handlar om den uppmärksammade sockerfria läskedrycken Brainrot Soda. Sverigelanseringen av drycken har skapat hysteri. Folk från olika delar av landet reste till Hedemora när läsken lanserades under måndagen.

Kunderna strömmade in, berättar butikschef Mikael Jansson.

– Vi sålde över 600 burkar direkt. Det var fullt tryck, säger han till Dagligvarunytt och berättar att lanseringen lyfte butikens försäljning markant.

”600 burkar direkt”

Kunderna väntade utanför butiken tidigt på måndagsmorgonen. När butiksdörrarna öppnades klockan 07 vällde de in med siktet inställt på läskhyllorna. 

– I dag släpps de fyra Brainrot Soda sorterna från Brainrot Snacks i butiken. Du får skynda dig om du ska ha ett exemplar av varje sort. De tjugo första kunderna får även den femte sorten på köpet, skrev Ica-butiken på sociala medier i samband med lanseringen. 

LÄS MER: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank 

Stora på sociala medier

Det stora kundintresset för läsksorten har två förklaringar, enligt Mikael Jansson. För det första har Ica-butiken i Hedemora blivit något av en expert på att nå ut via sociala medier. Filmklipp om den historiska Sverigelanseringen har spridits brett på Tiktok och Instagram.

För det andra har läskens tecknade seriefigurer bidragit till framgången. Enligt Jansson kopplar många barn figurerna till Youtube och det populära datorspelet Roblox.

– Jag har barn själv och när jag hörde att det skulle komma en Brainrot Soda förstod jag direkt att det skulle bli stort, så jag hörde av mig till leverantören, säger butikschefen till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen