Utpekade Palmemördarens första intervju – Uppgifterna går inte ihop

2021 11 08

Den utpekade Palmemördaren Stig Engström intervjuades av Svenska Dagbladet dagen efter mordet och tidningen berättar att flera uppgifter från Engströms intervju inte går hop.

Den omtalade TV-serien ”Den osannolika mördaren” med Robert Gustafsson i huvudrollen som den utpekade Palmemördaren Stig Engström har i dagarna premiär på Netflix vilket lett till förnyad uppmärksamhet kring Palmemordet.

Intervjuades i SvD dagen efter mordet

Ett av de mest spektakulära inslagen är att Stig Engström lät sig intervjuas av Svenska Dagbladet redan dagen efter mordet och idag lyfter tidningen på sin webbsida upp den spännande artikeln om det hela som publicerades i samband med att han pekades ut av Palmeutredningen i fjol.

– Dagen efter att Olof Palme hade mördats ringde ett vittne till Svenska Dagbladets redaktion. Han lät sig intervjuas i hemmet i Täby om vad han hade sett på mordplatsen. Nu, 34 år senare, är det just han, Stig Engström, som Palmeutredarna pekar ut som misstänkt för mordet på statsministern den 28 februari 1986, skriver SvD.

Känns helt otroligt

Stig Engström som även går under namnet Skandiamannen hörde själv av sig till tidningen dagen efter mordet på Sveriges statsminister.

– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern Roger Magnergård i tidningen.

På sidan 3 i söndagstidningen

Olof Palme sköts till döds klockan 23.21 fredagskvällen den 28 februari 19896 på Sveavägen i Stockholm. På lördagen åkte Svenska Dagbladet hem till Stig Engström för intervju och fotografering och artikeln med bild publiceras på sidan 3 i söndagstidningen den 2 mars 1986. Intervjun gjordes i Engströms hem i Täby och bilden togs vid köksbordet skriver SvD.

Såg en man ligga på rygg

SvD publicerade artikeln i juni 2020 och så här lyder texten:

”Stig Engström, som arbetat över på Skandia på Sveavägen, var 20 meter från statsministern då denne sköts ned.

– Jag såg inte när skotten avlossades. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfte blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan, berättar han.

Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan, med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.”

Stig Engströms uppgifter stämmer inte

Men Stig Engström uppgifter till SvD går inte ihop. Den 17-åriga tjejen har senare nämligen klargjort följande:

▪Hon fick aldrig hjälp av någon man som liknade Stig Engström.

▪Olof Palme låg inte på rygg efter skotten.

Detta skriver SvD i sin tidning.

Högersympatier – Därför SvD

SvD-reportern Roger Magnegård svarar på en intressant fråga kring det hela i SvD-artikeln som idag lyfts upp på tidningens webbsida för läsning för alla som är intresserade av Palmemordet som nu alltså hamnat extra mycket i strålkastarljuset med anledning av den omtalade Netflix-TV-serien.

#Men om han nu skulle ha mördat Olof Palme. Hur kan man förklara beteendet att han hörde av sig till SvD dagen efter?

– Att det blev just SvD beror säkert på att han hade högersympatier. Senare hörde han av sig till alla tänkbara medier. Om han nu hade mördat Olof Palme så var kanske det bästa sättet att göra sig till ett vittne. Att höja sig över alla misstankar, säger Roger Magnergård.

– Sedan tror jag att det var ett bra sätt att få reda på mer om hur polisen resonerade kring utredningen. Om man blir lite kompis med journalister kan man får mer insyn tänkte han nog, säger SvD-reportern.

Läs hela artikeln från juni 2020 i SvD här.

[yop_poll id="870"]

Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen