Utfärdar skarp kebabvarning: Kan innebära livsfara

2023 04 28

En kraftfull varning har utfärdats efter att en stor mängd kebabrestauranger misslyckats med att deklarera vad maten innehåller.

Direkta konsekvenser skulle kunna vara allergiska chocker, andningsuppehåll och ren livsfara för ovetande allergiker.

89 analyser: "Väldigt allvarligt"

Upptäckten gjordes efter att Miljöförvaltningen i Malmö utfört 89 analyser på 30 kebaber inköpta från 20 olika butiker, restauranger och grossister, rapporterar Sydsvenskan och SVT Skåne.

I var tredje kebab fanns odeklarerade allergener.

– Det här är väldigt allvarligt. Kebab är Malmös nationalrätt, uttrycker Maria Svensson som är enhetschef på Miljöförvaltningen.

"Jättesvårt att andas"

Även Mikael Ewing, livsmedelsinspektör i staden, förfäras av upptäckten.

Han påpekar dessutom att de tog ganska få prover, vilket gör att man hittade så pass många brister än mer alarmerande.

– Odeklarerade allergener kan leda till en allergisk reaktion. Man kan bli så illa däran att man får väldigt ont i magen, kräks eller får jättesvårt att andas, säger inspektören till SVT.

Tre ämnen

Senap, selleri och mjölk var de tre odeklarerade allergenerna som Miljöförvaltningen hittade.

Samtliga upptäcktes hos restauranger och grossister, medan butikerna hade en korrekt ingrediensförteckning. En del produkter har nu förbjudits och försäljare har tvingats slänga eller skicka tillbaka varor.

Att krogbesökare i Malmö har drabbats av allergiska chocker har hänt förr. Då har det handlat om nötter, berättar Maria Svensson.

– Men det kan vara lika allvarligt om någon som är allergisk mot till exempel senap får i sig senap, som vi hittade i flera av våra kebabprover.

Inte ovanligt med överkänslighet

Att lida av överkänslighet mot mat är inte ovanligt bland befolkningen i Sverige.

Drygt 15 procent är drabbade av just detta, enligt Livsmedelsverket.

– Det kan till exempel vara allergi, celiaki, laktosintolerans eller någon annan överkänslighetsreaktion, framhåller myndigheten på sin webbplats.

"Måste få reda på"

Livsmedelsverket betonar att allergiker alltid ska läsa ingrediensförteckningen. Även för livsmedel som man handlar ofta, eftersom det ibland förändras.

I det här fallet skulle dock exempelvis senapsallergiker få i sig ämnet ändå – eftersom konsumenten alltså inte hade någon möjlighet att ta del av informationen.

– Kunden måste få reda på vilken allergen som finns i förpackningen och produkten, klargör Mikael Ewing.

Foto: Anima Visual

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen