Utdött jättedjur kan väckas till liv – om bara fem år

2023 12 02

De strövade omkring på jorden i omkring en halv miljon år.

Sedan 4 000 år tillbaka är djuren helt utdöda.

Men om bara fem år kan den ullhåriga mammuten göra sensationell comeback.

Detta efter en mycket intressant upptäckt bland amerikanska forskare i Texas, rapporterar Newsweek.

Hittat identisk kandidat

Forskarna arbetar för Colossal Biosciences, ett bioteknik- och gentikföretag som specifikt jobbar för att väcka utdöda djurarter till liv.

Ullhårig mammut är alltså en av dem – jättedjuret på fem ton och med betar upp till fyra meter långa.

Nu har forskarna hittat en 99,6-procentig matchning mellan mammutrasen och den asiatiska elefanten. 

Och det gör arten till en idealisk kandidat för surrogatmoderskap.

Planen är nu att överföra ett mammutembryo till en asiatisk elefant redan år 2026.

Om allt går som det ska kommer därefter den första ullhåriga mammuten på flera tusen år att födas 2028, efter en dräktighetsperiod på 22 månader.

När kalvarna är födda ska de föras till sin livsmiljö vid polcirkeln, men till en början i Alaska och i Kanada.

Varnar för Jurassic Park-scenario

Kritiker har varnat för idén att väcka gamla utdöda djurarter till liv.

Man ser katastrofen i filmerna om Jurassic Park som ett skräckexempel.

Colossal Biosciences vd Ben Lamm menar dock att deras arbete skiljer sig drastiskt jämfört med det fiktiva företaget InGen i Steven Spielberg-filmerna.

– Jurassic Park är en dystopisk film som handlar om att man inte tänker på de oavsiktliga konsekvenserna av att ta tillbaka dessa arter, säger Ben Lamm till Newsweek.

Sker stegvis

Det aktuella företaget har ägnat år av forskning, och många miljoner dollar, på att få tillbaka den ullhåriga mammuten. 

Nu är man på god väg.

Men det krävs fortfarande mer studier, även utöver DNA, för att säkerställa en framgångsrik återkomst för arten.

– Vi kommer att implementera en stegvis process där de efterkommande generationerna kommer att flyttas till större och mindre hanterade anläggningar i vad vi kallar “soft release”-platser, säger Ben Lamm.

– Så småningom, när dessa generationer mognar och blir oberoende, kommer de att flyttas och släppas fria på “vilda” platser.

Ytterligare utdött djur

Även på andra platser i världen planerar Colossal Biosciences att väcka en annan utdöd art till liv.

Det handlar då om dronten som dog ut 1681. 

– Fysiskt sett kommer den återställda dronten att vara oskiljbar från vad vi vet om drontens utseende, framhåller Matt James, Colossals djurchef, till CNN.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen