Utdött jättedjur kan väckas till liv – om bara fem år

2023 12 02

De strövade omkring på jorden i omkring en halv miljon år.

Sedan 4 000 år tillbaka är djuren helt utdöda.

Men om bara fem år kan den ullhåriga mammuten göra sensationell comeback.

Detta efter en mycket intressant upptäckt bland amerikanska forskare i Texas, rapporterar Newsweek.

Hittat identisk kandidat

Forskarna arbetar för Colossal Biosciences, ett bioteknik- och gentikföretag som specifikt jobbar för att väcka utdöda djurarter till liv.

Ullhårig mammut är alltså en av dem – jättedjuret på fem ton och med betar upp till fyra meter långa.

Nu har forskarna hittat en 99,6-procentig matchning mellan mammutrasen och den asiatiska elefanten. 

Och det gör arten till en idealisk kandidat för surrogatmoderskap.

Planen är nu att överföra ett mammutembryo till en asiatisk elefant redan år 2026.

Om allt går som det ska kommer därefter den första ullhåriga mammuten på flera tusen år att födas 2028, efter en dräktighetsperiod på 22 månader.

När kalvarna är födda ska de föras till sin livsmiljö vid polcirkeln, men till en början i Alaska och i Kanada.

Varnar för Jurassic Park-scenario

Kritiker har varnat för idén att väcka gamla utdöda djurarter till liv.

Man ser katastrofen i filmerna om Jurassic Park som ett skräckexempel.

Colossal Biosciences vd Ben Lamm menar dock att deras arbete skiljer sig drastiskt jämfört med det fiktiva företaget InGen i Steven Spielberg-filmerna.

– Jurassic Park är en dystopisk film som handlar om att man inte tänker på de oavsiktliga konsekvenserna av att ta tillbaka dessa arter, säger Ben Lamm till Newsweek.

Sker stegvis

Det aktuella företaget har ägnat år av forskning, och många miljoner dollar, på att få tillbaka den ullhåriga mammuten. 

Nu är man på god väg.

Men det krävs fortfarande mer studier, även utöver DNA, för att säkerställa en framgångsrik återkomst för arten.

– Vi kommer att implementera en stegvis process där de efterkommande generationerna kommer att flyttas till större och mindre hanterade anläggningar i vad vi kallar “soft release”-platser, säger Ben Lamm.

– Så småningom, när dessa generationer mognar och blir oberoende, kommer de att flyttas och släppas fria på “vilda” platser.

Ytterligare utdött djur

Även på andra platser i världen planerar Colossal Biosciences att väcka en annan utdöd art till liv.

Det handlar då om dronten som dog ut 1681. 

– Fysiskt sett kommer den återställda dronten att vara oskiljbar från vad vi vet om drontens utseende, framhåller Matt James, Colossals djurchef, till CNN.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen