Utdöd bjässe ska väckas till liv – forskare bekräftar enorm framgång

2025 03 05

Forskare har i ett laboratorium lyckats skapa ett “nytt” livs levande däggdjur.

De första ullhåriga mössen har sett dagens ljus.

Gnagarna, med det ljusa och vågiga håret, är ett stort steg på vägen mot målet att väcka den 15 ton tunga ullhåriga mammuten till liv igen.

Colossal Biosciences, det till synes Jurassic Park-inspirerade amerikanska företaget bakom satsningen, är lyriska över framgången.

Siktet är nu inställt på att den första mammuten ska vandra på jorden igen lagom till 2028 – efter att ha dött ut för ungefär 4 000 år sedan.

– Det accelererar inte processen men det är en enorm bekräftelse, säger Ben Lamm, medgrundare och vd för Colossal Biosciences, till The Guardian.

Aktiverade mammutgener

De ullhåriga mössens päls är tre gånger längre än den hos en genomsnittlig labbmus.

Djuren skapades genom att forskarna aktiverade mammutgener i mössen – vilket förenklat resulterade i de ullhåriga små gnagarna.

Totalt modifierades sju gener, varav några av dem återfinns hos mammutar, som påverkade pälsens egenskaper.

När det är dags för mammuten är tanken att dess gener ska aktiveras hos elefanter, vilket kommer att skapa en hybridart med mammutlika egenskaper.

– Jag tror att förmågan att modifiera flera gener samtidigt i möss, och att göra det och få det ulliga utseendet vi förväntade oss, är ett mycket viktigt steg.

Det säger svensken Love Dalén, professor i evolutionär genomik vid Stockholms universitet och rådgivare till Colossal, till CNN.

– Det är ett bevis på principen att Colossal har kunskapen att göra den här typen av genmodifiering, inklusive att infoga mammutgenvarianter i en annan art.

Många är kritiska

Colossal planerar även att återskapa dronten och den tasmanska tigern, båda två numera utrotade. Den ullhåriga mammuten bedöms dock befinna sig främst i kön.

Alla är dock inte lika exalterade.

Sedan 2021 har det amerikanska bolaget investerat 435 miljoner dollar i satsningen och kritiker menar att de enorma summorna istället hade gjort bättre nytta för djur som fortfarande existerar.

– Vi vet mycket om mössens genetik, men vi vet mycket mindre om mammutar och elefanter. Det är ännu inte känt vilka delar av genomet som är avgörande för att uppnå de egenskaper som behövs för att göra en elefant lämplig för ett liv på polcirkeln, säger Tori Herridge, universitetslektor vid School of Biosciences, University of Sheffield.

Mössens förmåga att stå emot kyla med den ullhåriga pälsen testades inte i experimentet.

Modell av ullhårig mammut vid Royal Victoria Museum i Kanada. Foto: Thomas Quine.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen