USA ska avrätta en person – med mycket kontroversiell metod

2024 01 03

USA planerar att genomföra en mycket uppmärksammad avrättning om två veckor.

Den 25 januari i år är Kenneth Smith, en 58-åring dömd för ett lönnmord som begicks 1988, schemalagd att straffas med döden i delstaten Alabama.

Men FN försöker till varje pris stoppa avrättningen från att gå igenom, rapporterar Reuters.

Anledningen är metoden – som anses mycket kontroversiell och är helt unik i sitt slag.

Ska gasas ihjäl

Den 58-åriga mannen ska nämligen avrättas genom kvävehypoxi, i syfte att beröva honom syre genom att använda en ansiktsmask kopplad till en cylinder med kvävgas.

– Detta kommer att vara det första försöket till avrättning av kvävehypoxi, säger FN:s specialrapportörer i ett uttalande.

Hypoxi är den medicinska termen för när kroppens vävnader lider brist på syre. Enligt organisationen kan metoden orsaka “gravt lidande” och strida mot förbud mot tortyr. 

– Grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller till och med tortyr, framhåller FN om metoden.

– Vi är oroliga att kvävehypoxi skulle resultera i en smärtsam och förödmjukande död.

Advokaterna: "Brott mot grundlagen"

FN är inte de enda som kritiserar delstaten.

Kenneth Smiths advokater har kallat det “oprövade gasningsprotokollet” för ett brott mot den amerikanska konstitutionen och förbudet mot “grymma och ovanliga straff”.

Advokaterna hävdar att vilket försök som helst att avrätta 58-åringen strider mot grundlagen eftersom ett första försök redan genomförts.

Förfrågan om att använda kvävgas som metod kom direkt från åklagaren Steve Marshall och godkändes av Högsta domstolen i Alabama i november förra året.

– Familjen har väntat 35 år på att få rättvisa skipad, sade Steve Marshall i ett uttalande.

Överlevde första försöket

Kenneth Smiths, planerade avrättning är det andra försöket som görs för att försöka genomföra dödsstraffet.

Det första misslyckades. 58-åringen, som dömdes 1996, överlevde en dödlig injektion i november 2022 när flera försök att föra in en intravenös slang i en ven misslyckades.

Han är blott den andra levande personen i USA som har överlevt ett avrättningsförsök.

Foto: S. Marcus

Text: Redaktionen


18 jun 26

Logga inte in: BankID-varning utfärdas

2026 06 18

Anmälningar väller in till polisen.

En ny bedrägerivåg riktar sig mot äldre och flera har redan blivit lurade.

Än så länge kopplas fallen till Gotland, men bedrägerierna kan sprida sig till andra delar av Sverige.

Enligt polisen har ett antal fullbordade brott konstaterats där det försvunnit tiotusentals kronor.

Bedrägerierna följer samma mönster: bedragaren uppger att den företräder polisen när den ringer till brottsoffren.

– Under samtalet syns även polisens logotyp i brottsoffrets telefon, framhåller polisen.

Nästa steg i bedrägeriet handlar om e-legitimationstjänsten Bank-ID.

– Genom att oroa och stressa brottsoffret med att någon gjort köp med brottsoffrets konton förleder man brottsoffret att logga in med Bank-ID och göra olika slags transaktioner och på så vis har brottsoffrens konton tömts på pengar, uppger polisen.

Skarp uppmaning om Bank-ID

Nu går polisen ut med en tydlig uppmaning kopplad till Bank-ID.

– Logga aldrig in med Bank-ID på uppmaning av någon som ringt upp dig, betonar myndigheten.

Vidare framhåller polisen att de aldrig ringer upp personer och ber dem att logga in på tjänster eller föra över pengar. Myndigheten betonar också att ingen polislogga syns i telefonen när polisen ringer.

– Varje gång någon uppringare ber dig logga in någonstans så ska du lägga på luren. Även om du ser en logotyp på telefonen när de ringer, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till tidningen Helagotland.

Han beskriver bedrägerivågen som ett klassiskt exempel på hur bedragare går till väga för att lura äldre personer på stora summor.

– Som vid så många andra åldringsbrott försöker bedragarna skrämma, oroa och stressa den utsatta personen genom att säga något i stil med att någon redan kommit över deras konto.

ANDRA LÄSER:

Sverige slår USA – hamnar en plats före 

SWEDBANK: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Foto: Bank ID

Text: Redaktionen


18 jun 26

Höjer beredskapen i stora delar av Sverige

2026 06 19

Ett omfattande oväder drar in över Sverige.

Under lördagen har SMHI utfärdat varningar för kraftig åska i 16 län.

Nu agerar Eon.

Elnätsjätten höjer beredskapen i Götaland och Svealand inför midsommardagen.

– Vi följer väderutvecklingen noggrant och har förstärkt vår beredskap med extra resurser hos våra entreprenörer. Vår driftcentral är bemannad för att snabbt kunna agera om ovädret orsakar störningar i elnätet, säger Lena Berglund, regionchef på Eon.

”Tappa upp vatten”

Eon varnar för att åskovädret kan orsaka strömavbrott. Blixtnedslag kan skada elnätets anläggningar, samtidigt som kraftigt regn och hårda vindbyar kan leda till nedfallna träd och andra störningar.

Vanligtvis orsakar åskoväder kortvariga strömavbrott, men längre avbrott kan förekomma om anläggningar skadas så allvarligt att omfattande reparationsarbete krävs.  

– De senaste årens stora investeringar i vädersäkring har gjort elnätet betydligt mer robust, men det går aldrig att helt skydda sig mot naturens krafter. Därför höjer vi nu beredskapen och uppmanar också allmänheten att förbereda sig, säger Lena Berglund.

Allmänheten uppmanas att ha ficklampor, batterier och laddade mobiltelefoner tillgängliga.

Enligt Eon kan det också vara klokt att tappa upp extra vatten eftersom vattenförsörjningen kan påverkas vid längre avbrott.

ANDRA LÄSER: Populär utbildning kan begränsas kraftigt i Sverige

Sexton län

Här är samtliga 16 län som berörs av SMHI:s varningar under lördagen:

- Skåne län

- Blekinge län

- Hallands län

- Kronobergs län

- Kalmar län

- Jönköpings län

- Västra Götalands län

- Värmlands län

- Örebro län

- Östergötlands län

- Södermanlands län

- Västmanlands län

- Uppsala län

- Stockholms län

- Dalarnas län

- Gävleborgs län

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: Arniii

Text: Redaktionen