USA: Livsmedelsjätte säljer “apokalypslåda”

2024 07 17

En amerikansk butikskedja har samlat ihop flera olika matprodukter för en “prepper-låda”.

Det är butikskedjan Costco, som har tydliga planer på att ta över marknadsandelar i Sverige, som har lanserat den uppmärksammade lådan.

Där finns flera olika matprodukter som tillsammans utgör en “apokalypslåda”.

Filmklipp publiceras på sociala medier där miljontals personer får se vad lådan innehåller.

Det rapporterar nyhetssajten Today.

Innehåller flera produkter

I lådan finns flera olika matprodukter som ska förbereda köparen på kris.

Där finns totalt 150 frystorkade måltider, och innehållet går bra att äta i 25 år.

Det rör sig exempelvis om paj, soppa, pasta, flingor och ris.

“Vem vet?”

En som har reagerat på butikskedjans satsning är Jeffrey Eisner, som har skrivit om saken på sociala medier.

– Så jag är på Costco, vilket är min lyckligaste plats i världen att vara, och jag har aldrig sett något liknande förut, säger han enligt Today.

– Jag antar att det här är för när apokalypsen slår till, vilket kan vara när som helst nu, eller hur? Vem vet?

MSB informerar

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap meddelar att risken alltid finns att det blir problem med maten.

– Vid till exempel elbrist eller ett längre strömavbrott kan det bli problem med leveranserna av varor till butikerna, framhåller MSB.

– Efter bara ett par dagar blir det tomt på hyllorna. Därför är det bra att ha mat hemma, så att du klarar dig en vecka utan att behöva handla. 

Är viktigt att veta

Det är även viktigt att veta hur man ska förvara maten.

– Krossade tomater i burk är smart krismat med många variationsmöjligheter. Exempelvis kan tomaterna användas istället för vatten för att koka pasta eller couscous i. 

– Det är viktigt att förvara mat och livsmedel rätt om kyl och frys inte fungerar, annars kan du bli sjuk även om du kokar eller steker maten. Börja med att äta upp det som finns i kylskåpet, medan det fortfarande är kallt och maten är färsk.

– Även om strömmen försvinner håller frysen sig tillräckligt kall i ett par dygn. Öppna frysdörren så få gånger som möjligt, och stäng den snabbt igen så att kylan håller sig kvar. Har du balkong eller altan kan du förvara maten där när det är kallt ute.

Foto: G. Beirute

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen