Upptäckte larv i Max-burgare – “Såg något som rörde sig”

2024 08 04

En kund har gjort en obehaglig upptäckt i en Max-hamburgare.

Max är en av de stora aktörerna vad gäller hamburgare i Sverige och många håller kedjan som sin favorit.

De utgör tillsammans med McDonalds och Burger King en tydlig trio som dominerar marknaden.

En som blev mindre nöjd med sitt köp är en 20-årig Växjöbo som Expressen har pratat med.

Hon upptäckte nämligen en larv i sin hamburgare.

“Såg något som rörde sig”

20-åringen hade stannat vid Max för att köpa kvällsmat, och var mitt i måltiden när hon gjorde upptäckten.

– Jag hade ätit halva burgaren. Då såg jag att något rörde sig i salladen. Jag bara slängde den på bordet av reflex, säger hon till Expressen.

Ber om ursäkt

Max har sedermera bett om ursäkt, och förklarar att de undersöker saken.

Kunden har fått ersättning och hamburgerkedjan meddelar att man arbetar vidare med saken.

– Vi beklagar det inträffade och har följt upp ärendet med vår leverantör av sallad, framhåller Max.

Från Sverige och Europa

Max förklarar att de använder grönsaker från Europa och Sverige och att de genomför noggranna undersökningar för att säkerställa produkternas kvalitet.

– Vi använder grönsaker från Sverige och Europa efter säsong. Här har vi kontrakterade odlare, som vi vet jobbar noga med miljö, kvalitet och fräschhet, meddelar kedjan om hur de tar in sina grönsaker.

– Vattnet är kontrollerat och odlarna använder inte färsk naturgödsel. Dessutom genomför vi regelbundet egna kontroller av grönsakerna i form av mikrobiologiska analyser.

Slog rekord

Tidigare år rapporterade Max att de hade slagit ett anmärkningsvärt rekord under 2023.

– Trots några månader kvar innan bokslutet är helt klart avslöjar nu MAX Burgers att de slagit omsättningsrekord 2023. 

– För första gången någonsin passerar den svenska hamburgerkedjan 5 miljarder i omsättning och når en omsättning på 5,4 miljarder SEK för samtliga marknader. 

– Detta trots tuffa utmaningar som ökade råvarukostnader och lågkonjunktur. Vinsten ser ut att landa i nivå med 2022.

Foto: Max hamburgare

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen