Upptäckt i brittiska berg oroar forskare

2022 10 09

Experten på snö, Iain Cameron, kunde nyligen rapportera om ännu ett snöfritt år i den skotska nationalparken Cairngorms.

Efter att ha varit på platsen bara några dagar tidigare och då kunnat se ett "plåster av snö", kom han åter kort därpå och fick då information som sett över tid är väldigt ovanlig, men som tenderat bli allt vanligare de senaste åren.

– Så där har vi det. Det är bekräftat att Skottland är snöfritt igen, framhöll han på sitt Twitterkonto, enligt den brittiska kanalen BBC.

Plåstret av snö borta

Han tillade:

– Det sista plåstret över Sfinxen försvann någon gång under de senaste 24 timmarna.

I ytterligare en tweet underströk han:

– Jag är inte en klimatolog (inte ens en akademiker), men det är en ganska uppenbar färdriktning.

Det är fjärde gången på de senaste sex åren som platsen är helt snöfri.

Sammanlagt har den varit snöfri endast nio gånger under de senaste 300 åren: 1933, 1959, 1996, 2003, 2006, 2017, 2018, 2021 och nu 2022.

Snö sedan 1700-talet

Dessförinnan någon gång under 1700-talet.

Cameron har forskat kring snö i allmänhet och snö i Skottland i synnerhet under 25 år och har bland annat författat boken The vanishing ice.

Platsen där snötäcket studerats extra noga kom till under den senaste istiden och är känd för mängden snö som brukar hålla sig intakt trots värmande sommarmånader.

Cameron utförde under många år studierna av platsen i samarbete med Dr Adam Watson, en numer bortgången biolog som ofta kom att kallas Dr Cairngorms tack vare de många åren av arbete på platsen.

Delar av Watsons studier kring platsen byggde på information som överlämnats från generationer till generationer, från dem som arbetat och besökt platsen.

Namnet, Sfinxen, har platsen getts från den intilliggande klätterväggen.

Foto: Iain Cameron, Twitter

Text: Redaktionen


Populärt livsmedel återkallas – säljs på Willys och Hemköp

2024 02 22

En produkt som funnits till försäljning i många av Axfoods butikskedjor återkallas.

Axfoods butiker inkluderar både Hemköp och Willys.

Nu går Axfood ut med information om att man återkallar ett populärt livsmedel.

Plastbitar i förpackningen

Produkten återkallas efter att man har hittat plastbitar i vissa förpackningar.

– Efter att leverantören vid en kontroll upptäckt plastbitar i vissa förpackningar på produktionsanläggningen väljer Axfood av säkerhetsskäl att återkalla, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Livsmedlet det avser är Garant tropisk juice utan fruktkött, 1 liter, med bäst före-datum 19.04.2024.

Spärrad för försäljning

Juicen har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrad för försäljning och går inte att köpa.

– Det finns en risk att vissa av förpackningarna som redan hunnit gå ut i butik kan innehålla mörka plastbitar, uppger Axfood.

Inga kundreaktioner uppges ha rapporterats.

Uppmaning till konsumenterna

 Axfood går nu ut med en uppmaning till personer som har köpt produkten.

– Alla konsumenter som köpt den aktuella produkten uppmanas att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Företaget uppger att de beklagar det inträffade och utreder tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske för att säkerställa att det inte inträffar igen.

Inte första gången

Så sent som i förra veckan återkallades ännu ett livsmedel.

Då återkallade Coop kakor som kan kunde innehålla metallbitar.

– Leverantören av kakorna har vid en rutinkontroll upptäckt metallbitar i vissa produktförpackningar, uppgav Coop i samband med upptäckten.

Av säkerhetsskäl återkallades därför kakorna.

Fakta Axfood 

- Sveriges tredje största livsmedelskedja efter Ica och Coop. 

- Består av en familj av varumärken, bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. 

- I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

- Har fler än 13 000 medarbetare över hela Sverige. Nettoomsättnignen för 2022 landade på 73 474 miljoner kronor. 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 21

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen