Uppror mot regeringen: “Djup kris – vi har fått nog”

2024 02 07

Över 18 000 personer har skrivit under en namnlista med krav på att regeringen måste agera omedelbart.

Under gårdagskvällen samlades hundratals demonstranter från byggbranschen på Sergels torg i Stockholm.

Budskapet var glasklart. Det är kris i byggbranschen och regeringen måste vidta åtgärder omgående.

Roger Pettersson, en av talarna på demonstrationen, jobbar på hustillverkaren Boklok som gått från 220 till 14 anställda på ett år.

– Branschen går åt helvete, regeringen måste agera, säger han enligt ett pressmeddelande från GS-facket som tillsammans med branschorganisationen Byggnads anordnade demonstrationen.

Kräver ökat byggande

I samband med folksamlingen lämnades även 18 155 namnunderskrifter in till bostadsminister Andreas Carlsson (KD).

Listan innehåller krav på ökat byggande.

– I andra länder klarar man av att både bygga bostäder och bekämpa inflationen, det kan vi göra även i Sverige, säger Per-Olof Sjöö, säger Per-Olof Sjöö, ordförande i GS-facket.

Ett "uppror mot regeringen"

Demonstrationen och namninsamlingen beskrivs av TV4 Nyheterna som ett “uppror mot regeringen”.

En demonstrant som tv-kanalen talat med påtalar att det är “djup kris både för branschen och bostäderna”.

Enligt Johan Lindholm, förbundsordförande på Byggnads, har branschen tvärnitat. 

– Sveriges byggnadsarbetare har fått nog. Vi har försökt påkalla regeringens intresse i ett helt år nu och talat om för dem att branschen håller på att tvärnita, säger han till TV4.

"Ett svek"

En av de mest kritiska delarna av protesterna handlar om ett uteblivit stöd till trähustillverkare.

Per-Olof Sjöö kallar det för ett svek mot landsbygden.

– I valrörelsen åkte KD runt i landet och pratade varmt om hjärtlandet. Men när regeringsmakten säkrades, då stängdes hjärtat för landsbygden. 

Ministern: Dyrt och ineffektivt

Regeringen och Andreas Carlsson har svarat på kritiken.

Ministern menar att det inte är en bra idé att stimulera företag med pengar – eller belöna kommuner som upplåter mark för bostadsbyggen.

Fortsatt bekämpning inflationen ses som ett bättre alternativ.

– Att införa byggsubventioner är inte ett träffsäkert verktyg. Det visar historien, säger Andreas Carlsson till TV4 och menar att en sådan insats vore ineffektiv.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri på Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen