Uppmaning till elbilsägare – “Kan kosta väldigt mycket”

2024 04 07

Det finns risker med att byta däck på elbilar som många inte vet om.

Den som har en elbil och ska byta däck har lite annat att tänka på än de som har fossildrivna bilar.

Det finns nämligen risker med processen som många inte vet om, och är viktigt att hålla koll på.

Det förklarar VTI-forskaren Mattias Hjort för Sveriges Radio.

“Kan kosta mycket”

Mattias Hjort, som är forskare vid Statens väg-och transportforskningsinstitut, understryker att den som gör fel riskerar att skada bilen.

Därför är det bra att vara säker på att man vet hur man gör när man byter däck.

– Elbilen är väldigt känslig när du ska lyfta upp bilen med domkraften, att du sätter den på rätt ställe, för att om du sätter den fel så riskerar du att skada batteriet, säger han till SR.

– Det kan kosta väldigt mycket pengar att byta ut ett skadat batteri på en elbil, plus att det skulle kunna vara en säkerhetsrisk om du förstör ditt batteri.

Annat misstag

Ett annat misstag som många elbilsägare gör är att de väljer däck med lågt rullmotstånd för att komma längre på varje laddning.

– Däck med lågt rullmotstånd har ofta betydligt mindre mönsterdjup när däcken är nya, vilket innebär att de inte håller lika länge. Då får man byta däck oftare och man måste ha koll på mönsterdjupet så det inte blir för blankslitet och man får risk för vattenplaning, fortsätter Hjort.

35 procent

Enligt en ny rapport från Mobility Sweden var i mars månad 35 procent av de nyregistrerade bilarna elbilar.

– I mars var 35 procent av nyregistreringarna elbilar och sammantaget under första kvartalet uppgår andelen elbilar till 31 procent. Registreringarna av laddhybrider ökade under kvartalet med drygt 10 procent jämfört med 2023. Något som är en ny trend då de tidigare haft en nedåtgående kurva.

Liten ökning

Det tycks vidare finnas en koppling mellan Riksbankens signaler och intresset för elbilar.

– Riksbankens signaler om kommande sänkningar av styrräntan har gett viss ökning av privatmarknadens intresse för elbilar i mars, men tillväxtkurvan är flackare än den behöver vara för att klara våra klimatmål, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

– Därför är det viktigt att regeringen bidrar till att elektrifieringen tar fart på privatmarknaden genom effektiva styrmedel.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen