Uppmaning till bilister – då måste du stanna bilen direkt

2024 02 05

Det råder allt större problem med potthål på svenska vägar.

Trafikverket har bekräftat att man har märkt av ett ökat problem vad gäller potthål.

I många svenska städer upplever bilister att det ställer till det ordentligt.

Nu går en expert ut med en uppmaning om att man absolut inte bör köra vidare om man har åkt in i ett potthål.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Jobbiga konsekvenser

Om man inte kontrollerar sin bil efter att ha kört ner i ett potthål kan det få jobbiga konsekvenser.

Det förklarar däckteknikern Christer Murray.

– Det är inte bra om man drar ut på motorvägen sen och att det går sönder, då kan det gå väldigt illa, säger Murray till SR.

Flera saker tar skada

Vidare förklarar Murray att det är av yttersta vikt att se till att allting fungerar som det ska om man åkt ner i potthål flera gånger.

Det är flera saker i bilen som kan ta skada.

– Hjulinställning kan nog bli ganska mycket att man får göra om man är nere i potthål flera gånger, då ändras ju vinklarna på bilen. Det blir genomslag, ofta sabbas ju fälgen eller så kan däcket gå sönder, förklarar han.

Ökar i Sverige

Förekomsten av potthål ökar just nu i Sverige och Trafikverket förklarar att det delvis har att göra med temperaturväxlingarna.

– Ett potthål är ett hål i vägens beläggning, och uppstår efter påverkan av is, vatten och trafik. Vattnet och den ökade och tyngre trafiken skapar en utmattning som utökar håligheten. Ju äldre beläggning, desto större risk.

Så uppstår det

Potthål kan uppstå även under sommaren, men det är ofta under och efter vintern som problemen är som störst.

– På vintern utvecklas potthål när vatten tränger ner i små porer och håligheter, samtidigt som temperaturen pendlar runt noll, framhåller Trafikverket.

– När vattnet fryser och tinar om vartannat, spränger den expanderande isen sönder håligheten och gör den större. Den senaste tiden har vi sett stora växlingar från  minus 20 till plus 10 grader. 

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen


JUST NU: Plötsligt bakslag för Trump – besked om chocksiffror

2025 09 07

Donald Trump nås av chocksiffror.

Det har hänt mycket i USA och i världen sedan Donald Trump återvände till Vita huset för drygt åtta månader sedan.

Nu kommer siffror som visar att Trump är på väg att tappa en av sina absolut viktigaste väljargrupper – vilket kan bli en mardröm inför mellanårsvalet.

Rika vänder Trump ryggen

Donald Trumps popularitet bland väljare med hög inkomst har sjunkit dramatiskt, rapporterar Newsweek.

Stödet bland amerikaner med en årsinkomst på mer än 100 000 dollar har nu nått sin lägsta nivå under Trumps andra mandatperiod.

Nettostödet för Trump bland höginkomsttagare landar på -16 procentenheter, vilket är en minskning fån -10 i juli.

41 procent av amerikaner med en årsinkomst över 100 000 dollar säger att de godkänner Trumps sätt att sköta sitt jobb, medan hela 57 procent svarar att den underkänner presidenten, enligt undersökningen från The Economist/YouGov.

Höginkomsttagare var en viktig väljargrupp för Trump när han vann presidentvalet.

Men nu ökar alltså missnöjet inom denna grupp, vilket kan få konsekvenser i det kommande mellanårsvalet.

– Många rikare väljare kommer sannolikt att vara oroade över den potentiella effekt som Trumps mer populistiska och konfrontativa stil har på marknaderna, har Thomas Gift, grundare av University College London Centre on U.S. Politics, tidigare sagt till tidningen.

Negativa resultat – i flera mätningar

På senare tid har president Trump fått negativa resultat i flera opinionsundersökningar, inte bara när det gäller höginkomsttagare.

Andelen som ogillar Trumps prestation som president har ökat från 52 procent i april till 57 procent i juli, har brittiska The Times rapporterat.

Viktiga väljargrupper som exempelvis landsbygdsväljare har också blivit allt mindre nöjda med Trumps politik, enligt tidningen.

Trump och Republikanerna kommer att behöva stärka sitt väljarstöd inför det viktiga mellanårsvalet, som hålls i november 2026.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Bilister erbjuds pengar – för varje resa

2025 09 07

Bilister erbjuds nu pengar för bilresor.

Bristen på tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är ett stort problem för många.

Nu lanseras en lösning som är tänkt att råda bot på det.

Bilister erbjuds pengar för att hjälpa till.

Testar ny lösning

Det är Östgötatrafiken som genom pilotprojektet SuRuMo erbjuder en ny lösning för boende på landsbygden.

I Östgötatrafikens nya app Freelway ska bilister kunna få betalt för att ge grannen skjuts.

– Du som reser som passagerare betalar ingenting. Är du förare får du ersättning från Östgötatrafiken för varje genomförd resa, uppger Östgötatrafiken i ett uttalande.

SuRuMo är ett EU-projekt vars syfte är att försöka lösa mobilitetsproblem på landsbygden, bland annat genom att utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar.

”Kommer få ersättning”

Satsningen kommer till en början att testas i tre orter: Nykil, Hannäs och Karlsby.

Bilister kommer då alltså att kunna få ersättning för varje resa då de ger grannar skjuts. Hur mycket pengar det rör sig om har inte offentliggjorts än, rapporterar DI.

Men det finns stora förhoppningar om att lösningar av det här slaget ska förbättra mobiliteten på landsbygden.

– Här kan de som har en bil till exempel lägga upp en resa de planerar och erbjuda andra plats i bilen. Det som är extra intressant i det här fallet är att den som kör dessutom kommer att kunna få ersättning för att ombesörja transporten, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun, till tidningen.

En annan lösning som testas är att föräldrar ska kunna åka med skolskjutsen.

Hanteras i appen

I appen kan man dels skapa eller svara på en förfrågan om skjuts, dels lägga upp en planerad resa och erbjuda plats i bilen. Man kan även söka avgångar med kollektivtrafiken.

Inom ramen för pilotprojektet har man genomfört intervjuer, enkäter och workshops för att få en bättre bild av landsbygdens behov när det gäller mobilitet.

– Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet. Detta för att kunna tillgodose lokala behov på ett så bra sätt som möjligt, skriver Östgötatrafiken på sin hemsida.

Foto: Erik Witsoe

Text: Redaktionen