Uppmaning till alla med robotgräsklippare – “Väldigt enkelt”

2024 09 14

Nu riktas en viktig uppmaning till de som äger robotgräsklippare.

Oro har under en tid uttryckts för den svenska igelkottspopulationen.

Många igelkottar dör på svenska vägar - och i svenska trädgårdar.

Robotgräsklipparna kör över igelkottarna, och därför riktas nu en viktig uppmaning för att undvika sådana dödsfall.

Tänk på detta

Naturskyddsföreningen har upprättat flera tips om hur man kan skydda igelkottarna i trädgården.

Det handlar bland annat om att spara lövhögar som de små djuren kan använda som bon.

Ett annat tips är att inte använda kemiska bekämpningsmedel i trädgården.

Riktar uppmaning

Det är ingen ovanlighet att hitta döda eller skadade igelkottar i trädgården till följd av att en robotgräsklippare har kört över djuren.

Därför uppmanas de som äger sådana gräsklippare att låta bli att köra dem under morgonen och kvällen då igelkotten är som mest aktiv.

– Programmera din robotgräsklippare att bara klippa dagtid, till exempel mellan 10-16. Igelkottar är aktiva från skymning till gryning, framhåller Naturskyddsföreningen.

“Väldigt enkelt”

I skånska Bjäre har man agerat och många invånare ställer nu om sina robotgräsklippare.

Viktigt och enkelt, menar Ulrica Hilmersson, aktiv i Naturskyddsföreningen Bjäre.

– Det är väldigt enkelt att bara ha på robotgräsklipparen mellan 10 och 16 när igelkottarna sover, säger hon till SVT.

– Jag är jätteglad att vi kan komma ut med det här budskapet på bred front. Det är ett så enkelt sätt att undvika att man skadar och dödar igelkottar.

Minskar i Europa

Världsnaturfonden fastslår att antalet igelkottar minskar – inte bara i Sverige utan i Europa.

– Igelkotten minskar i antal även i Europa, bland annat i Danmark och Storbritannien, förklarar WWF.

– I takt med att igelkottarnas naturliga livsmiljöer har försvunnit, söker de sig till de områden där vi människor bor. Igelkottarnas naturliga livsmiljöer är lövskogsdungar, gles lövskog och småbrukat landskap. 

– Den har alltså levt nära oss människor under lång tid. Men i takt med att jordbrukslandskapet blivit väldigt likformat har trädgårdarna blivit allt viktigare livsmiljöer för våra taggiga vänner.

Foto: M. Kunstwadl

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen