Uppmaning till alla bilister – kan undvika avgifter

2024 08 06

Sveriges största konsumentorganisation för bilister riktar nu en uppmaning.

Och det handlar om parkeringsböter.

Många svenskar bedöms göra vanliga misstag vilket leder till jobbiga avgifter och böter.

Därför uppmanar Olle Haglund, jurist vid Sveriges största konsumentorganisation för bilister M Sverige, alla bilister att undvika de misstag som organisationen nu informerar om.

Det förklarar man i ett pressmeddelande.

Fyra vanliga misstag

Det finns fyra vanliga misstag som svenskarna gör vilket leder till onödiga avgifter.

– Många bilister parkerar sina bilar på platser där det finns tydliga skyltar som förbjuder parkering, framhåller M Sverige om det första misstaget.

– Detta kan vara i parkeringsförbudszoner, lastzoner eller på platser reserverade för specifika ändamål, såsom handikapparkeringar utan giltigt tillstånd. Det är dock också förekommande att skyltningen är otydlig samt ibland vilseledande och då ska man bestrida en eventuell parkerings- eller kontrollavgift.

Misstag nummer två

Det andra misstaget handlar om överskridande av tillåten parkeringstid.

– Ett vanligt misstag är att bilförare inte följer tidsbegränsningarna på parkeringsplatser. – De kan parkera för länge på en plats med tidsbegränsad parkering eller inte betala för tillräckligt med tid, så att tiden löper ut vid betalparkeringar. I det senare fallet är det bättre att boka parkering för längre tid än vad du planerat att stå. 

– Betalar du med app eller kort går det ofta att avbryta parkeringen i förtid och då betalar du bara för tiden du faktiskt parkerat.

Det tredje misstaget

Det tredje misstaget har att göra med betalningsskivor-och automater.

– I många svenska kommuner krävs användning av parkeringsskiva för att markera när parkeringen började. 

– Vanliga misstag inkluderar att förare inte placerar skivan på rätt sätt, glömmer att använda den, eller ställer in fel tid. Automatiska parkeringsskivor kan få slut på batteri, vilket leder till avgifter. Problem med parkeringsautomater, där föraren tror att avgiften är betald men automaten inte fungerar korrekt, förekommer också.

Fjärde misstaget

Det fjärde misstaget som M Sverige tar upp har att göra med lokala bestämmelser.

– Detta inkluderar att parkera på trottoarer, för nära övergångsställen eller på andra platser där det enligt lokal trafikföreskrift är förbjudet att parkera. Många förare missar dessa föreskrifter eller ignorerar dem.

Foto: O. Augustijn

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Befolkningskollaps väntar Ryssland – här är sjuka siffran

2025 09 18

Ryssland står inför enorma demografiska utmaningar.

Vladimir Putin har en rad problem att lösa under de kommande åren.

Kriget i Ukraina går inte riktigt som Kreml hade tänkt sig – och allt fler tecken kommer om att den ryska ekonomin mår dåligt.

Även befolkningskrisen blir allt värre – och nya siffror visar att det kan röra sig om en nära förestående kollaps.

Siffror visar

Uppgifter från Ukrainas underrättelsetjänst som har sett interna dokument från Moskva tyder på att det råder stora problem.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att Ryssland står inför en demografisk kris som kan leda till att landets befolkning minskar med minst 25 procent under de kommande 50 åren, rapporterar Kyiv Post.

"På bekostnad av folket"

HUR uppger i ett uttalande på torsdagen att ryska företag redan kämpar med brist på arbetskraft, samtidigt som yrkesskolorna saknar elever. 

De mest dystra demografiska indikatorerna rapporteras från Rysslands Fjärran Östern, där ett stort antal män har skickats för att strida i Ukraina.

– Ett sådant tillvägagångssätt visar än en gång Kremls ovilja att avsluta kriget mot Ukraina och istället fortsätta det på bekostnad av Rysslands förtryckta folk, liksom män från ockuperade ukrainska territorier, framgår av rapporten.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

“Kommer bli så”

Även den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council har reflekterat kring frågan.

Så här låter det från tankesmedjans Harley Balzer:

– Rysslands framtid kommer att präglas av en mindre befolkning, menar Balzer. 

– Rysslands president Vladimir Putins krig har i praktiken garanterat att Rysslands befolkning under kommande generationer inte bara kommer att bli mindre, utan också äldre, mer sårbar och mindre välutbildad.

Inga tecken

Det rådande kriget i Ukraina sätter press på Rysslands ekonomi och demografi.

Det finns dock inga tecken på att kriget skulle vara på väg att ta slut inom en överskådlig framtid.

Läs mer: Kreml: Situationen i Västeuropa är katastrofal

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen