Uppmaning till alla bilister gällande stenskott

2024 10 26

En expert riktar en hjälpsam uppmaning till bilister som handlar om stenskott.

Skadekostnaden för att byta bilrutor som spruckit eller gått sönder har skjutit i höjden.

På tre års tid rör det sig om en ökning med 39 procent.

De flesta skador går på försäkringen som bekant men påverkar premien.

Nu går en expert ut med en uppmaning till bilister gällande stenskott.

“Bra att fundera på”

Uppmaningen gör gällande att många försäkringsbolag har gratis eller väldigt billig reparation innan rutan har spruckit för den som fått stenskott.

Man bör alltså ta sig till verkstaden fort för att åtgärda det innan rutan spricker.

I väntan på reparation kan man dessutom göra en hel del själv.

– Det finns ett så kallat stenskottsplåster, en del försäkringsbolag skickar ut dessa utan kostnad, det kan vara bra att fundera på, säger experten Carl Erik Stjernvall till bilsajten Carup.

Billigare och smartare

Även Carglass understryker att det är bättre att se till att reparationen sker innan rutan spricker.

– Vi lagar alltid stenskott om det är möjligt, förklarar verkstadskedjan.

– Det är bättre för din bil, plånboken och miljön. Spricker stenskottet måste hela rutan bytas.

Kan minska risken

Det finns förstås också vissa saker som är bra att tänka på som bilist för att undvika att stenskott sker överhuvudtaget.

Det allra bästa är att hålla avstånd till föraren framför, förklarar Länsförsäkringar.

Tänk på detta

Länsförsäkringar tydliggör att det är synnerligen viktigt vid påfarter.

– Alla kan drabbas av stenskott, särskilt på våren med smågrus på vägarna. 

– Du kan själv minska risken att drabbas genom att hålla avståndet till bilen framför. Om oturen ändå är framme kan du minska skadekostnaden genom att tejpa stenskottet så att inte smuts kommer in i skadan och förvärrar sprickan.

Försäkringsbolaget fortsätter med följande tips:

- Var extra försiktig när grus ligger på asfalten, särskilt på våren.

- Vid möte på grusiga vägar, sänk farten.

- Var uppmärksam på vägskyltar med varning för stenskott.

- Ta hänsyn till din medtrafikant, montera stänkskydd.

Foto: R. Porter

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen