UPPGIFTER: Sveriges bilägare finns på lista – som hamnat i fel händer

2024 08 26

Omkring 12 000 företag och andra aktörer har direkt tillgång till det nationella fordonsregistret.

I registret framgår bland annat bilägaren och dess adress samt tekniska detaljer om bilen, beroende på vilken grad av tillgång man har.

Men vem som ligger bakom de 12 000 företagen kontrolleras inte av Transportstyrelsen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Det får nu Kungliga Automobilklubben, KAK, att slå larm om att kriminella kan komma att utnyttja registret för att systematiskt leta upp bilar och stjäla eftertraktade delar från dem.

Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd, menar att det är uppenbart.

– De åker runt och letar efter en viss sorts billyktor eller en viss sorts katalysatorer. Då funkar listorna från Transportstyrelsen som beställningar på sådant som ska stjälas, säger han till radion.

Delar inte oron

Fordonsregistret är visserligen offentliga uppgifter.

Det krävs dock att Transportstyrelsen ger grönt ljus för att man ska få direkt tillgång till listorna, vilket förenklar överblicken på ett betydande sätt.

Myndigheten håller dock inte med KAK i oron över att så många som 12 000 företag och aktörer kan använda sig av registret.

Även om ägarna bakom företagen inte kontrolleras, till exempel om det är en utländsk ägare eller om det har skett ett ägarbyte, genomför man kontroller när företaget ska godkännas.

Enligt Susanne Dahlberg Karlsson, som är sektionschef på Transportstyrelsen, följer man även upp så att systemet används korrekt och tonar risken att listorna utnyttjas av kriminella.

– Jag tror det är svårt. Du ska till exempel ha ett krav på skatt- och momsregistrering i Sverige för att ansöka om direktåtkomst, säger hon till Ekot.

Vädjade till regeringen

Anders Ydstedt har dock tidigare larmat om samma sak.

I somras vädjade han till regeringen att hitta en lösning.

Tyvärr är det ingen nyhet att fordonsregistret används på olika sätt av kriminella. Nyligen har vi kunnat ta del av rapporteringen kring hur personer utnyttjas – mot betalning eller ovetande – som så kallade bilmålvakter, framhöll han i en debattartikel i SvD och tillade:

– Detta är bara ett i raden av många sätt som det öppna fordonsregistret används i helt andra syften än det är tänkt. Familjen som parkerat bilen på långtid vid flygplatsen blir utsatt för inbrott och får huset länsat under semestern. Hela fordon eller reservdelar stjäls på beställning och försvinner sedan ut ur landet. Listan kan göras lång.

Foto: K. Nooli

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 04

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen


Kunder till storbank varnas – förlorat 50 000 kronor

2025 11 04

Kunder till en storbank kan ha förlorat 50 000 kronor.

Valet av bank kan ha avgörande betydelse när man lånar pengar.

Nu visar en jämförelse att folk som har valt "fel" bank de senaste tio åren kan ha förlorat 50 000 kronor.

Kan ha förlorat 50 000

En genomgång från jämförelsesajten Zmarta visar att du kan ha förlorat stora summor pengar om du har valt fel bank för dina bolån de senaste tio åren, rapporterar SvD.

En genomgång av bankernas genomsnittliga snitträntor på rörliga bolån mellan 2015-2025, visar att skillnaderna är stora.

Storbanken Nordea är den bank som har tagit mest betalt för rörliga bolån, med en snittränta på 2,37 procent enligt tidningen.

Skandia har haft den lägsta snitträntan på 2,13 procent.

Enligt Zmarta innebär det att den som har ett lån på två miljoner kan ha förlorat nästan 50 000 kronor på att vara kund hos Nordea, som är dyrast, istället för Skandia, som är billigast.

– Det är en enorm skillnad, säger Zmartas hushållsekonom Ola Söderlind till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Pangbesked från Swedbank - berör hela Sverige

Högre snitt idag

Överlag har storbankerna haft högre rörliga boräntor än de mindre bankerna. Förutom Nordea är det Länsförsäkringar, Swedbank och Handelsbanken som har varit dyrast.

Snitträntorna idag är också högre än snittet generellt de senaste tio åren. I september låg snittet på 2,77 procent, medan tioårssnittet ligger på 2,24 procent. Siffrorna för oktober lär dock bli lägre.

– Riksbankens senaste räntesänkning innebär att skillnaden kommer att minska när vi presenterar nya snitträntor för oktober. Men trots att räntan har fallit kraftigt var september-räntorna fortfarande betydligt högre än snittet under de senaste tio åren, säger Ola Söderlind till tidningen.

Besked imorgon

Imorgon onsdag ska Riksbanken ge ett nytt besked om styrräntan.

Beskedet väntas bli att styrräntan kommer att ligga kvar på 1,75 procent, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat om.

Riksbankschef Erik Thedéen har själv sagt att räntan lär ligga kvar på nuvarande nivå ett tag framöver. Prognoser har också visat att återhämtningen av ekonomin börjar ta fart.

Det finns dock riskfaktorer, vilket bland annat Länsförsäkringar har varnat för.

En större global händelse skulle kunna slå hårt mot svensk ekonomi, vilket i värsta fall kan leda till att Riksbanken höjer räntan igen, enligt Länsförsäkringars chefsekonom Alexandra Stråberg.

LÄS OCKSÅ: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

Foto: Christian Dubovan

Text: Redaktionen