UPPGIFTER: USA:s största delstat kan folkomrösta – om att bli ett eget land

2025 01 25

Kalifornien kan komma att folkomrösta om att bli ett eget land.

Kalifornien är USA:s största delstat, sett till folkmängd.

Men många i Kalifornien är missnöjda med det politiska styret i Washington, och vissa anser till och med att delstaten bör lämna USA och bli ett eget, självständigt land.

Nu kan de vara på väg att få till en folkomröstning, rapporterar Newsweek.

Behöver namnunderskrifter

Kampanjgruppen Calexit kämpar för att Kalifornien ska bli ett självständigt land.

Och nu har Kaliforniens statssekreterare, Shirley Weber, gett kampanjen klartecken till att samla in namnunderskrifter för att få till en folkomröstning om självständighet.

Frågan i folkomröstningen skulle lyda: ”Bör Kalifornien lämna Förenta Staterna och bli ett fritt och självständigt land?”

För att få till en folkomröstning i samband med det ordinarie valet 2028, måste kampanjen samla in 546 651 namnunderskrifter före den 22 juli i år, uppger tidningen.

Calexit själva uppger att om minst 50 procent av registrerade väljare i Kalifornien deltar i omröstningen, och minst 55 procent röstar ja till självständighet, så skulle det innebära att väljarna har visat att de ”inte har förtroende för Amerikas Förenta Stater” och att de vill lämna USA.

Vill slippa Trump

Resultatet i folkomröstningen skulle dock inte vara juridiskt bindande, enligt tidningen. Det innebär alltså att resultatet riskerar att ignoreras av Washington.

Calexit har tidigare försökt driva kampanjer för Kaliforniens självständighet, inte minst med anledning av att många i delstaten ogillar Donald Trump. Redan i samband med Trumps valseger 2016 drevs liknande kampanjer, men hittills har de inte varit framgångsrika.

– Kalifornienbor lade inte sin fulla tro och sitt förtroende bakom Calexit-alternativet år 2016. Nu är det 2024 och Trump är tillbaka, och han kommer att ha ännu fler verktyg och skicklighet och supportrar än förra gången. Behöver vi vänta till 2028 för att inse att detta är vägvalet för det land vi delar gräns med, hette det i ett uttalande från Calexit i november i fjol.

Foto: K. Lanceplaine

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Enorm prishöjning i USA – ökar med 377 procent

2025 04 28

Den kinesiska e-handelsplattformen Shein chockhöjer priserna för amerikanska konsumenter. 

Priserna på allt från kläder till köksprodukter höjs för amerikanska kunder, rapporterar Bloomberg.

Enligt en sammanställning från nyhetsbyrån har genomsnittspriserna för de 100 mest sålda skönhets- och hälsoprodukterna ökat med 51 procent.  

Dessutom har priserna mer än fördubblats för flera populära varor – exempelvis har priset på kökshanddukar ökat med hiskeliga 377 procent.

Trumps tullar pekas ut

De kraftiga prisökningarna är en direkt följd av handelskriget mellan USA och Kina. Shein och andra kinesiska e-handelsplattformar har belagts med tullar på 120 procent. 

USA:s president Donald Trump hävdar att inflationen inte kommer att stiga i USA, trots höga importtullar mot omvärlden. På sina sociala medier skriver Trump att ”sjunkande energi- och livsmedelspriser visar att det i praktiken inte finns någon inflation”.

Men Bloombergs nya sammanställning ger en annorlunda bild.

– Sheins prishöjningar är det senaste exemplet på ansträngningar från kinesiska företag för att överföra åtminstone en del av de ökade importkostnaderna på amerikanska konsumenter, skriver nyhetsbyrån.

Läs mer: UPPGIFTER: Trump kan slopa dessa tullar | Ekonomibladet

Finansministern: Inga diskussioner

För närvarande pågår inga samtal om tullarna mellan USA och Kina.

Det uppger den amerikanske finansministern Scott Bessent i en intervju med ABC News.

– Jag hade kontakt med min kinesiska motsvarighet, men det handlade mer om traditionella frågor som finansiell stabilitet och tidiga varningar om den globala ekonomin, säger han till nyhetskanalen.

LÄS MER OM TULLKRIGET HÄR:

Kinesiska fabriker pausar produktion | Ekonomibladet

Japans drag – för att lindra tullsmärtorna | Ekonomibladet

Foto:

Text: Redaktionen