UPPGIFTER: Ukraina kan bli som Nordkorea

2024 07 20

Ukraina kan vara på väg mot ett mardrömsscenario där en del av landet blir som Nordkorea.

Den ryska fullskaliga invasionen av Ukraina har pågått sedan den 24 februari 2022, och än så ser det inte ut som att freden är inom räckhåll.

Nu kommer också en varning om att landet riskerar att tvingas in i ett nytt mardrömsscenario.

Ukraina riskerar att gå samma öde till mötes som Koreahalvön, enligt en tung diplomatisk källa, rapporterar CNBC.

Trump kan spela viktig roll

Korea var ett enat land före 1945.

Men efter Andra världskriget delades landet upp i två delar, eftersom varken det kommunistiska Nord eller det FN-backade Syd lyckades ta kontroll över hela halvön efter Koreakriget mellan 1950 och 1953.

Än idag är Nordkorea en av världens strängaste diktaturer, medan Sydkorea är en väletablerad demokrati.

Ukraina riskerar att gå ett liknande öde tillmötes – särskilt om Donald Trump blir vald till president i USA, varnar den tunga diplomaten Bilarhari Kausikan, som tidigare bland annat har varit Singapores ambassadör i Ryssland.

”Göra något dramatiskt”

Enligt Bilarhari Kausikan skulle Trump som amerikansk president medföra stora förändringar.

Trump skulle förmodligen göra ”något dramatiskt” åt Ukraina, för att särskilja sig från Biden-administrationen, menar diplomaten.

Donald Trump har själv hävdat att han skulle kunna få slut på kriget i Ukraina ”inom 24 timmar”.

Frågan är dock hur Trump vill få slut på kriget.

Vapenstillestånd – och delat land

Bilarhari Kausikan menar att Trump kan komma att tvinga Ukraina till en långvarig vapenvila, vilket kan leda till att Ukraina delas i två delar på ett liknande sätt som Korea.

– Den modell som jag tänker på är det som hände i Korea. Korea är fortfarande i krig, Nord och Syd, juridiskt sett, men det finns ett vapenstillestånd och ett delat land, säger diplomaten, enligt kanalen.

Exakt det scenariot riskerar även Ukraina att hamna i, tillägger han.

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt körkort införs – men inte för bilar

2025 12 04

Från och med den 1 januari skärps reglerna för en omstridd farkost.

Det handlar om drönare, som blivit allt populärare i Sverige.

Vid årsskiftet blir det straffbart att flyga farkosterna utan ett så kallat drönarkort. Den som använder drönare utan giltig licens riskerar böter på mellan 30–150 dagsböter.

I de allvarligaste fallen kan straffet bli fängelse i upp till sex månader.

– Det är många som ska samsas i vårt gemensamma luftrum. Där behöver vi förhålla oss till trafikregler – precis som på vägen eller till sjöss. Det är viktigt att vi alla bidrar till att behålla säkerheten när trafiken i luftrummet ökar, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Flera incidenter

Beslutet fattas under en känslig tid. Transportstyrelsen har noterat en kraftig ökning av antalet inrapporterade händelser med drönare. Det handlar bland annat om att drönare flyger för nära flygplatser och folksamlingar, i restriktionsområden eller på för hög höjd. 

– De flesta som flyger drönare är noga med att följa regler och flyger på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men i de fall man bryter mot reglerna kan det få allvarliga konsekvenser, både för säkerheten och för andra människors trygghet, säger Karl-Axel Edén.

– Bättre kunskap hos drönarpiloter bidrar till att öka säkerheten i luften. Genom att fler tar drönarkort får också fler den kunskap som krävs för att flyga tryggt och lagligt, tillägger han.

LÄS MER: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad” 

Har mer än fördubblats 

Antalet säkerhetsincidenter kopplat till drönarflygningar har mer än fördubblats sedan 2020. 

I synnerhet har antalet drönare i närheten av flygplatser ökat kraftigt. 

Under årets första sex månader har 35 händelser rapporterats, uppger SVT med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen. 

LÄS OCKSÅ: En av Rysslands största producenter under attack 

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen