UPPGIFTER: Tyska bilmärken kan försvinna inom tre år

2024 05 24

Tyska bilmärken riskerar att inte överleva.

Den europeiska och framför allt den tyska bilindustrin har stora problem, rapporterar Reuters.

Skälet är att de har svårt att klara konkurrensen från kinesiska biltillverkare, inte minst när det gäller elbilar.

EU vill skydda bilindustrin med hjälp av tullar, men inom fordonsindustrin varnar många för att det inte kommer att hjälpa och att det riskerar att få motsatt effekt.

– Fönstret håller på att stängas. Utifrån min synvinkel har vi två eller tre år på oss, säger Thomas Schmall, som är styrelseledamot för Volkswagen.

”Tufft att överleva”

Situationen är mycket allvarlig, menar han.

Tyskland är känt för sin många väletablerade bilmärken; förutom Volkswagen stoltserar landet med märken som BMW, Mercedes och Audi.

Men som läget ser ut nu så måste flera tyska biltillverkare kämpa för sin överlevnad.

– Om vi inte är snabba… kommer det att bli riktigt tufft (för tysk industri) att överleva, menar Thomas Schmall.

Kostnadsfördel för kinesiska tillverkare

Att konkurrera med kinesiska biltillverkare har visat sig vara svårt.

– Kinesiska biltillverkare, som har en kostnadsfördel på 30 procent eller mer jämfört med europeiska rivaler, tog 19 procent av Europas elbilsmarknad förra året, upp från 16 procent 2022, enligt Rhodium Group, rapporterar nyhetsbyrån.

Många tyska och europeiska biltillverkare fruktar också att EU-tullar skulle göra större skada än nytta för de europeiska märkena, vilket bland annat GP har rapporterat om.

Hastigheten viktigare än storleken

Thomas Schmall varnar också för att Volkswagens och andra bilmärkens storlek inte innebär att de automatiskt kommer att överleva.

Idag gäller det att hänga med i utvecklingen och utvecklas snabbt.

Annars riskerar man att förlora marknadsandelar i rask takt.

– I dag är det inte längre storleken som garanterar överlevnad, utan hastigheten, säger han till nyhetsbyrån.

Foto: Karl Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen