UPPGIFTER: Tyska bilmärken kan försvinna inom tre år

2024 05 24

Tyska bilmärken riskerar att inte överleva.

Den europeiska och framför allt den tyska bilindustrin har stora problem, rapporterar Reuters.

Skälet är att de har svårt att klara konkurrensen från kinesiska biltillverkare, inte minst när det gäller elbilar.

EU vill skydda bilindustrin med hjälp av tullar, men inom fordonsindustrin varnar många för att det inte kommer att hjälpa och att det riskerar att få motsatt effekt.

– Fönstret håller på att stängas. Utifrån min synvinkel har vi två eller tre år på oss, säger Thomas Schmall, som är styrelseledamot för Volkswagen.

”Tufft att överleva”

Situationen är mycket allvarlig, menar han.

Tyskland är känt för sin många väletablerade bilmärken; förutom Volkswagen stoltserar landet med märken som BMW, Mercedes och Audi.

Men som läget ser ut nu så måste flera tyska biltillverkare kämpa för sin överlevnad.

– Om vi inte är snabba… kommer det att bli riktigt tufft (för tysk industri) att överleva, menar Thomas Schmall.

Kostnadsfördel för kinesiska tillverkare

Att konkurrera med kinesiska biltillverkare har visat sig vara svårt.

– Kinesiska biltillverkare, som har en kostnadsfördel på 30 procent eller mer jämfört med europeiska rivaler, tog 19 procent av Europas elbilsmarknad förra året, upp från 16 procent 2022, enligt Rhodium Group, rapporterar nyhetsbyrån.

Många tyska och europeiska biltillverkare fruktar också att EU-tullar skulle göra större skada än nytta för de europeiska märkena, vilket bland annat GP har rapporterat om.

Hastigheten viktigare än storleken

Thomas Schmall varnar också för att Volkswagens och andra bilmärkens storlek inte innebär att de automatiskt kommer att överleva.

Idag gäller det att hänga med i utvecklingen och utvecklas snabbt.

Annars riskerar man att förlora marknadsandelar i rask takt.

– I dag är det inte längre storleken som garanterar överlevnad, utan hastigheten, säger han till nyhetsbyrån.

Foto: Karl Hörnfeldt

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


15nov2025

Viktig uppmaning till alla med Gmail – kontot kan raderas

2025 11 15

Google kommer att ta bort många Gmail-konton framöver och uppmanar därför sina användare att agera.

Google har tidigare annonserat att man framöver kommer ta bort inaktiva Gmail-konton, vilket gör att många användare riskerar att få sina konton raderade permanent.

Användare som inte loggat in på sin Gmail under de senaste två åren riskerar nu att kontot stängs ner.

Har med säkerhet att göra

Regelbundna inloggningar krävs hos många onlinetjänster, för att man ska få behålla kontot.

Tidigare har Google inte haft någon sådan reglering, men det har nu införts.

Anledningen bakom Googles förändring är att oanvända konton innebär en säkerhetsrisk.

– Människor vill att de produkter och tjänster de använder online ska vara säkra och skyddade. Därför har vi investerat i teknik och verktyg för att skydda våra användare från säkerhetshot, som skräppost, nätfiske och kontokapning, uppger Google.

Men de verktygen räcker inte för att säkerställa säkerheten, menar techföretaget.

– Även med dessa skydd är det mer sannolikt att ett konto äventyras om det inte har använts under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Tio gånger vanligare

Google framhåller att säkerheten oftast är mycket lägre på oanvända konton och det innebär stora risker för kontots innehavare.

Exempelvis är tvåstegsverifiering aktiverad tio gånger så ofta hos aktiva användare, i jämförelse med de konton som står oanvända.

 – Det betyder att dessa konton ofta är sårbara, och kan bland annat användas till identitetsstöld, uppger techjätten.

Håll igång kontot

Det finns flera sätt att undvika att kontot raderas, utöver att man måste logga in på Gmail minst vartannat år.

Det går också bra att:

- Använda Google Drive

- Titta på en YouTube-video som inloggad

- Ladda ner en app från Google Play Butik

- Logga in med Google för att få åtkomst till en app eller tjänst från tredje part

- Använda en prenumeration som konfigurerats via Google-kontot

Källa: Google

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen