UPPGIFTER: Tyska bilmärken kan försvinna inom tre år
2024 05 24
Tyska bilmärken riskerar att inte överleva.
Den europeiska och framför allt den tyska bilindustrin har stora problem, rapporterar Reuters.
Skälet är att de har svårt att klara konkurrensen från kinesiska biltillverkare, inte minst när det gäller elbilar.
EU vill skydda bilindustrin med hjälp av tullar, men inom fordonsindustrin varnar många för att det inte kommer att hjälpa och att det riskerar att få motsatt effekt.
– Fönstret håller på att stängas. Utifrån min synvinkel har vi två eller tre år på oss, säger Thomas Schmall, som är styrelseledamot för Volkswagen.
”Tufft att överleva”
Situationen är mycket allvarlig, menar han.
Tyskland är känt för sin många väletablerade bilmärken; förutom Volkswagen stoltserar landet med märken som BMW, Mercedes och Audi.
Men som läget ser ut nu så måste flera tyska biltillverkare kämpa för sin överlevnad.
– Om vi inte är snabba… kommer det att bli riktigt tufft (för tysk industri) att överleva, menar Thomas Schmall.
Kostnadsfördel för kinesiska tillverkare
Att konkurrera med kinesiska biltillverkare har visat sig vara svårt.
– Kinesiska biltillverkare, som har en kostnadsfördel på 30 procent eller mer jämfört med europeiska rivaler, tog 19 procent av Europas elbilsmarknad förra året, upp från 16 procent 2022, enligt Rhodium Group, rapporterar nyhetsbyrån.
Många tyska och europeiska biltillverkare fruktar också att EU-tullar skulle göra större skada än nytta för de europeiska märkena, vilket bland annat GP har rapporterat om.
Hastigheten viktigare än storleken
Thomas Schmall varnar också för att Volkswagens och andra bilmärkens storlek inte innebär att de automatiskt kommer att överleva.
Idag gäller det att hänga med i utvecklingen och utvecklas snabbt.
Annars riskerar man att förlora marknadsandelar i rask takt.
– I dag är det inte längre storleken som garanterar överlevnad, utan hastigheten, säger han till nyhetsbyrån.
Foto: Karl Hörnfeldt
Text: Redaktionen