UPPGIFTER: Tyska bilmärken kan försvinna inom tre år

2024 05 24

Tyska bilmärken riskerar att inte överleva.

Den europeiska och framför allt den tyska bilindustrin har stora problem, rapporterar Reuters.

Skälet är att de har svårt att klara konkurrensen från kinesiska biltillverkare, inte minst när det gäller elbilar.

EU vill skydda bilindustrin med hjälp av tullar, men inom fordonsindustrin varnar många för att det inte kommer att hjälpa och att det riskerar att få motsatt effekt.

– Fönstret håller på att stängas. Utifrån min synvinkel har vi två eller tre år på oss, säger Thomas Schmall, som är styrelseledamot för Volkswagen.

”Tufft att överleva”

Situationen är mycket allvarlig, menar han.

Tyskland är känt för sin många väletablerade bilmärken; förutom Volkswagen stoltserar landet med märken som BMW, Mercedes och Audi.

Men som läget ser ut nu så måste flera tyska biltillverkare kämpa för sin överlevnad.

– Om vi inte är snabba… kommer det att bli riktigt tufft (för tysk industri) att överleva, menar Thomas Schmall.

Kostnadsfördel för kinesiska tillverkare

Att konkurrera med kinesiska biltillverkare har visat sig vara svårt.

– Kinesiska biltillverkare, som har en kostnadsfördel på 30 procent eller mer jämfört med europeiska rivaler, tog 19 procent av Europas elbilsmarknad förra året, upp från 16 procent 2022, enligt Rhodium Group, rapporterar nyhetsbyrån.

Många tyska och europeiska biltillverkare fruktar också att EU-tullar skulle göra större skada än nytta för de europeiska märkena, vilket bland annat GP har rapporterat om.

Hastigheten viktigare än storleken

Thomas Schmall varnar också för att Volkswagens och andra bilmärkens storlek inte innebär att de automatiskt kommer att överleva.

Idag gäller det att hänga med i utvecklingen och utvecklas snabbt.

Annars riskerar man att förlora marknadsandelar i rask takt.

– I dag är det inte längre storleken som garanterar överlevnad, utan hastigheten, säger han till nyhetsbyrån.

Foto: Karl Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen