UPPGIFTER: Två 5-åringar misshandlade på förskola
2023 11 25
En förskola i norra Sverige skakas av allvarliga anklagelser.
Anklagelserna riktas mot en av de anställda på förskolan.
Under sista rasten
Enligt Östersunds-Posten inträffade den aktuella händelsen mot slutet av dagen på förskolan i fråga.
– Det var dags för den sista rasten, rapporterar tidningen.
Flera av barnen på förskolan var ute och lekte på gården som vanligt.
Barnen ombads dämpa sig
Enligt den förskoleanställda – som har agerat som vikarie på förskolan – var det en ganska hög ljudvolym.
– Barnen hade ombetts att dämpa sig enligt uppgifter från förskolevikarien i förhör.
Situationen urartade sedan rejält enligt uppgifter i det åtal som riktas mot vikarien.
En rad anklagelser
Vikarien skall ha stegat fram till två 5-åriga flickor på förskolan.
Enligt anklagelserna i åtalet knuffade han till den ena flickan så att hon ramlade omkull.
Han ska även ha gett sig på den andra flickan.
Vikarien lyfte upp henne i luften enligt uppgift. Därefter skall han ha skakat om flickan och även knuffat in henne i den andra flickan.
Blödde näsblod
Knuffen var så kraftig att de slog ihop med varandras huvuden.
En av de 5-åriga flickorna började blöda näsblod, rapporterar SVT.
Nu åtalas förskolevikarien vid Östersunds tingsrätt.
Mannen är i 60-årsåldern och händelserna har inträffat vid en förskola i Jämtlands län.
Förskolepersonal möjliga förebilder
Vikarien misstänks för misshandel av flickorna och även för ofredande, uppger SVT.
60-åringen nekar till att ha begått brott och någon dom har ännu inte meddelats i ärendet.
1177 redogör på sin webbsida för den viktiga utvecklingen av barn i 5-6-årsåldern.
– Barnet får nu också allt fler förebilder som hen kan ta efter.
– Det kan till exempel vara personal i förskolan, framhåller 1177.
Behöver stöd från vuxna
Barn i åldern 5-6 år lärt sig allt mer om känslor.
– Hen kan både prata om dem och anpassa sig till vad andra känner. Men hen behöver fortfarande ofta stöd och tröst från vuxna.
– Barnet börjar bli allt mer medveten om hur hen kan påverka andra, och hur andra reagerar när hen blir ledsen, arg eller glad, enligt 1177.
Arkivfoto: BBC Creative
Text: Redaktionen