UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 30

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Tyskland planerar jättebygge – till Sverige

2024 05 15

Tyskland pressar Sverige att ge grönt ljus för ett enormt byggprojekt. 

Idag möter statsminister Ulf Kristersson (M) den tyska förbundskanslern Olaf Scholz.

En av frågorna som ska avhandlas är den om energin. Och nu sätter Tyskland press på Sverige att säga ja till planerna på att bygga en kraftfull elledning mellan de två länderna, rapporterar Sveriges Radio.

Det handlar om jätteprojektet “Hansa Powerbridge”.

– Vi vill verkligen att den nya undervattenselledningen byggs, framhåller den tyska energiministern Robert Habeck till radion.

Kräver eftergifter

Men Sverige är tveksamma till bygget.

Bland annat finns det ett politiskt motstånd. Oppositionen vill att Tyskland gör eftergifter och bland annat inför elprisområden likt Sverige, eftersom det enligt Socialdemokraterna skulle leda till billigare el i södra delen av landet.

– En förutsättning är att om det inte blir några elområden i Tyskland då kommer inte Hansa Powerbridge lyckas, säger Fredrik Olovsson (S), som trycker på för att Ulf Kristersson ska ställa samma krav i förhandlingarna, till SR.

Då kan den stå klar

Ledningen anses viktig för Tyskland som lade ned sin kärnkraft förra året. Hansa Powerbridge bedöms kunna vara en garant för landets framtida elförsörjning och energiomställning.

Planen var från början att elledningen skulle stå klar 2026, men efter upphandlingsproblem och det politiska motståndet är nuvarande prognos snarare en bit in på 2030-talet.

Det bekräftas av Svenska Kraftnät, som är ansvariga i frågan och just nu väntar på tillståndsbesked från regeringen.

Svenska kraftnät och 50Hertz har beslutat att avbryta upphandlingen av Hansa PowerBridge. Anledningen är att de tekniska kraven har ändrats och utmaningar i det befintliga elnätet har resulterat i betydande förändringar i anbudsdokumenten, har det statliga affärsverket tidigare meddelat.

Från Hurva till Güstrow

Elförbindelsen planeras att gå mellan Hurva station i skånska Hörby kommun och Güstrow i norra Tyskland. 

– Med Hansa Powerbridge stärker vi kopplingen mellan Norden och övriga Europa med ökade möjligheter till elmarknadshandel, framhåller Svenska Kraftnät.

Ulf Kristerssons pressekreterare har inte velat bekräfta om elledningen står på agendan under dagens möte med Olaf Scholz.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


SVERIGE: Restaurangkedja går i konkurs

2024 05 15

Ytterligare en restaurangkedja tvingas nu slå igen dörrarna.

Konkursvågen fortsätter i Sverige och många bolag i olika branscher har på grund av ekonomiska bekymmer behövt lägga ner verksamheten.

Nu kommer besked om att restaurangkedjan Klang Market, som har restauranger i bland annat Malmö, Göteborg, Uppsala, Östersund och Umeå, går i konkurs.

Det rapporterar bland andra Fastighetsvärlden och Östersunds-Posten.

Stora skulder

Klang Market serverade tacos, sallader, hamburgare, tapas och pizza vid restaurangerna.

Precis som för flera andra bolag har dock räntetrycket och den ekonomiska situationen blivit allt för svår.

Enligt Fastighetsvärlden hade företaget skulder på över 10 miljoner kronor förra året.

Flera restauranger

Klang Market hade restauranger på flera håll runt om i landet.

Här är de Klang-restauranger som nu kommer att behöva stängas ner framöver.

- Göteborg

- Hornstull

- Karlaplan

- Malmö

- Östersund

- Sergels Torg

- Sundsvall

- Umeå

- Uppsala

- Västerås

- Växjö

- Mall of Scandinavia

Konkursförvaltare Bo Söder förklarar att man tillfälligt kommer att hålla igång vissa restauranger under konkursprocessen.

– Vår plan är att fortsätta driften där det går, säger han till Sundsvalls tidning.

Kraftig ökning

I april månad har konkursvågen fortsatt dra över Sverige, enligt statistik från myndigheten Tillväxtanalys.

– I april gick 1 034 företag i konkurs, en ökning med 77 procent jämfört med april 2023. Det var det högsta antalet konkurser i april månad sedan 1994.

Dystert år

2024 har än så länge varit ett dystert år för många anställda.

– Hittills i år har 4 019 företag med 9 843 anställda gått i konkurs, vilket är en ökning med 59 procent av antalet företagskonkurser och en ökning med 65 procent av antalet berörda anställda jämfört med motsvarande period 2023, fortsätter Tillväxtanalys.

– Under perioden januari till april i år har konkurserna ökat i samtliga län, jämfört med motsvarande period 2023. Bland storstadslänen ökade antalet konkurser mest i Stockholms län. Under samma period ökade antalet anställda berörda av konkurs i alla tre storstadslän och mest i Stockholms län.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen