UPPGIFTER: Tidigare svensk invånare dödad av USA

2024 06 15

USA uppges ha dödat en person som tidigare har bott i Sverige.

Det rör sig om Abdulqadir Mumin, som har pekats ut som IS globala ledare.

Mumin tros ha dödats, tillsammans med två andra IS-terrorister, i samband med ett amerikanskt luftangrepp den 31 maj, uppger NBC News.

– Officiella källor säger nu att målet var ISIS ledare Abdula Abdulqadir Mumin, men säger också att de inte är säkra på att han är död, rapporterar kanalen.

Mumin har enligt uppgifter bott i Sverige i 13 år.

”Blev allt mer radikal”

Abdulqadir Mumin ska ha flyttat från Puntland i Somalia till Göteborg under tidigt 90-tal, enligt Expressen.

Han ska där ha bott i en lägenhet i Hjällbo med sin fru och dotter, och blivit kvar i cirka 13 år.

Det var i Sverige som Mumin radikaliserades, uppger tidningen, och han ska ha blivit en framträdande religiös ledare i Bellevuemoskén.

– Jag lyssnade på hans föreläsningar i början, men han blev allt mer radikal, har en anonym källa berättat för tidningen.

– Han hade extrema åsikter och en väldigt fyrkantig världsbild som inte passar in i islam. Det kändes som han var en tickande bomb, säger källan.

Pekas ut som global ledare

Mumin ska ha lämnat Sverige 2003, efter att i en dokumentär ha sagt att han ville få sin dotter könsstympad, enligt tidningen.

På senare år har Abdulqadir Mumin varit ledare för IS i Somalia.

Sedan förra året har han uppgetts vara IS globala ledare.

– Den amerikanska regeringen har offentligt identifierat Abdulqadir Mumin som chef för ISIS-avdelningen i Somalia, men två amerikanska tjänstemän säger att han förra året i tysthet blev den världsomspännande ledaren för terrorgruppen, uppger NBC News.

Inte bekräftat

Men nu ska han alltså ha dödats i ett amerikanskt luftangrepp, uppger kanalen, samtidigt som de understryker att uppgifterna är osäkra.

Det har ännu inte bekräftats officiellt att Mumin dog i attacken.

Foto: G. Nifakos

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen