UPPGIFTER: Svenska kvinnor desperata – ”Vi turistar för att få tag på läkemedel”

2024 02 11

Sverige lider brist på mediciner för kvinnor som befinner sig i klimakteriet.

Sverige lider brist på mediciner för kvinnor som befinner sig i klimakteriet.

Särskilt svårt att få tag på är läkemedel för besvär under klimakteriet.

Viktig medicinering

Det finns många kvinnor som behöver östrogen av olika skäl.

Antingen för att de lider av besvär i samband med klimakteriet eller för att de har en naturlig brist.

Det här är en viktig medicinering även om den inte är livsviktig.

– Det är många kvinnor som behöver östrogentillskott och om de inte får det kan de på sikt drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, benskörhet och demens, har Angelica Lindén Hirschberg, gynekologi vid Karolinska institutet, berättat för Expressen.

”Vi turistar för att få tag på läkemedel”

För att få tag på läkemedel vänder sig nu desperata svenska kvinnor till andra länder.

– Jag hittade ett apotek i Norge, i Hamar. Jag satte mig i bilen totalt nio timmar, och det kostade massor med pengar, uppger en kvinna för P4 Värmland.

Kvinnan säger att det var ledsamt och frustrerande att behöva göra så.

En annan kvinna läste att man kunde hämta ut medicinen i Spanien.

Kvinnan i fråga skickade över sitt recept och satte sig på ett flygplan till landet, där hon kunde hämta ut den.

– Vi turistar för att få tag på läkemedel, uppger hon för radion.

Vanliga läkemedlet

Allt fler kvinnor som befinner sig i eller närmar sig klimakteriet går i dag på hormonbehandling.

Det vanligaste läkemedlet som skrivs ut är östrogenplåstret Estradot.

Estradot är ett preparat som används för hormonell substitutionsbehandling.

Det innehåller det kvinnliga könshormonet östrogen.

Estradot används till kvinnor vars menstruation har upphört, minst 12 månader efter deras sista naturliga menstruation.

Det ska lindra symtom under och efter övergångsåldern

Estradot är ett plåster som appliceras på huden.

Förvärrats

Bristen på läkemedel i Sverige har förvärrats det senaste året.

En orsak är den svaga svenska kronan, vilken gör att läkemedelsbolag väljer bort den svenska marknaden.

Foto: A. Beliaikin


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen