UPPGIFTER: Svenska kvinnor desperata – ”Vi turistar för att få tag på läkemedel”

2024 02 11

Sverige lider brist på mediciner för kvinnor som befinner sig i klimakteriet.

Sverige lider brist på mediciner för kvinnor som befinner sig i klimakteriet.

Särskilt svårt att få tag på är läkemedel för besvär under klimakteriet.

Viktig medicinering

Det finns många kvinnor som behöver östrogen av olika skäl.

Antingen för att de lider av besvär i samband med klimakteriet eller för att de har en naturlig brist.

Det här är en viktig medicinering även om den inte är livsviktig.

– Det är många kvinnor som behöver östrogentillskott och om de inte får det kan de på sikt drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, benskörhet och demens, har Angelica Lindén Hirschberg, gynekologi vid Karolinska institutet, berättat för Expressen.

”Vi turistar för att få tag på läkemedel”

För att få tag på läkemedel vänder sig nu desperata svenska kvinnor till andra länder.

– Jag hittade ett apotek i Norge, i Hamar. Jag satte mig i bilen totalt nio timmar, och det kostade massor med pengar, uppger en kvinna för P4 Värmland.

Kvinnan säger att det var ledsamt och frustrerande att behöva göra så.

En annan kvinna läste att man kunde hämta ut medicinen i Spanien.

Kvinnan i fråga skickade över sitt recept och satte sig på ett flygplan till landet, där hon kunde hämta ut den.

– Vi turistar för att få tag på läkemedel, uppger hon för radion.

Vanliga läkemedlet

Allt fler kvinnor som befinner sig i eller närmar sig klimakteriet går i dag på hormonbehandling.

Det vanligaste läkemedlet som skrivs ut är östrogenplåstret Estradot.

Estradot är ett preparat som används för hormonell substitutionsbehandling.

Det innehåller det kvinnliga könshormonet östrogen.

Estradot används till kvinnor vars menstruation har upphört, minst 12 månader efter deras sista naturliga menstruation.

Det ska lindra symtom under och efter övergångsåldern

Estradot är ett plåster som appliceras på huden.

Förvärrats

Bristen på läkemedel i Sverige har förvärrats det senaste året.

En orsak är den svaga svenska kronan, vilken gör att läkemedelsbolag väljer bort den svenska marknaden.

Foto: A. Beliaikin


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen