UPPGIFTER: Svenska konsumenter förändrar sitt beteende på oväntat sätt
2024 05 26
Svenska konsumenters beteende förändras.
De senaste åren har konsumtionen påverkats av flera olika faktorer.
Enligt den årliga Konsumtionsrapporten från Göteborgs universitet så har inflationen haft en rejäl påverkan på konsumtionen under 2023, som är det år som avhandlas i rapporten.
Svenska konsumenter håller hårt i plånboken – men inte på alla områden, rapporterar Forskning.se.
Inom ett område har konsumtionen i stället ökat.
Trotsar en tuff situation
Svenskars konsumtion i utlandet har ökat rejält, enligt rapporten.
2023 var de svenska hushållens konsumtion utomlands hela 40 procent högre än 2021.
Ökningen tros bland annat bero på att resandet var begränsat under pandemin.
Men det är ändå anmärkningsvärt att svenskar, trots inflation, fortfarande väldigt gärna vill konsumera utomlands, menar konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
– Det visar hur viktigt det är för hushållen att resa utomlands och att handla från nätbutiker i andra länder, säger hon.
– Trots en tuff ekonomisk situation för hushållen och en sämre växelkurs har hushållen ökat sin konsumtion utomlands, tillägger Ulrika Holmberg.
Stor nedgång i övrig konsumtion
Konsumtion i utlandet kan förutom resor även gälla exempelvis köp av streamingtjänster och varor på internet.
Dessa köp ökar alltså trots det svåra ekonomiska läget.
I övrigt visar rapporten dock att svenska hushåll drog ner rejält på konsumtionen under 2023.
Svenskar drog bland annat ner på sina inköp av möbler, kläder och alkohol.
Minskningen är oväntat stor, enligt forskaren.
– I stort sett alla konsumtionsområden minskade under 2023 jämfört med 2022. En sådan bred nedgång har vi inte sett sedan 1990-talet. Inte ens under pandemiåret 2020, säger Ulrika Holmberg, enligt Forskning.se.
Foto: I Boran
Text: Redaktionen