Svensk kvinna mördad utanför butik

2024 04 04

En svensk kvinna har mördats på ett apotek i Norge.

Polisen i Norge bekräftar på torsdagen att det rör sig om en svensk kvinna i 30-årsåldern som attackerats utanför ett apotek i Arendal, södra delen av landet.

Det rapporterar norska tidningen VG.

Samma apoteket ska ha varit kvinnans arbetsplats.

Anhöriga har underrättats om dödsfallet. Attacken ägde rum i tisdags.

Polisen: Kvinnan dödades

Det var omkring halv tio på tisdagsförmiddagen som polisen fick ett larm om en skadad person utanför den aktuella butiken.

– Polisutredningen och det preliminära obduktionsprotokollet tyder på att kvinnan har dödats, säger Vanja Bruvoll, som är åklagare i polisdistriktet Agder, i ett pressmeddelande.

Kvinnan avled trots försök på plats att rädda livet på henne.

Ingen person är på torsdagen misstänkt eller gripen.

– Gärningsmannen är fortfarande okänd för polisen. Det kan utifrån preliminära uppgifter inte uteslutas att den avlidne är ett olycksoffer. Polisen jobbar med full kraft för att klargöra detta, säger Vanja Bruvoll i samma pressmeddelande.

Motivet okänt

Redan igår rapporterade VG om attacken.

Polisen har ingen information om gärningsmannens motiv.

– Vi har haft alla tillgängliga resurser ute i ett och ett halvt dygn, säger kanslichef Vidar Arnesen till tidningen.

Man vill inte gå ut med vilka skador det var på kvinnan.

– I ett mordfall är det ofta många rykten och spekulationer. Ett viktigt besked från polisen är att medborgarna håller sig till informationen från polisen, och inte lyssnar på rykten, säger Vanja Bruvoll.

"Fruktansvärd tragedi"

Apoteksbutiken i fråga heter Boots Pharmacy.

Dess vd Kathrine Mehlin säger att händelsen är en fruktansvärd tragedi.

– Det här är en väldigt svår dag för oss på Boots apotek. Vi har förlorat en väldigt nära kollega och bra medarbetare, framhåller hon för VG.

– Vårt fokus nu är att ta hand om anhöriga, anställda och berörda. Vi har ett eget kristeam i Arendal och har ett nära samarbete med kommunens utryckningsteam.

Höjer beredskapen

Efter attacken har polisen höjt beredskapen i distriktet.

Enligt VG handlar det om tillfällig beväpning.

– Agder polisdistrikt har valt att öka beredskapen för att säkerställa en snabbare insatsförmåga. Det gör att polisen finns på plats med mer civil och uniformerad personal i Agder och Arendal.

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen