UPPGIFTER: Stor förändring i Trumps kampanj

2024 09 05

Donald Trump tvingas till drastiska förändringar i sin valkampanj, enligt uppgifter.

Den republikanska presidentkandidaten är pressad av Kamala Harris medvind i opinionen den senaste tiden.

Det har även medfört stora förändringar i Donald Trumps presidentvalskampanj, rapporterar Axios.

Trump tvingas göra omprioriteringar i flera olika delstater, enligt tidningen.

Ändrade prioriteringar

Trump tvingas att dra ned på kampanjsatsningar i flera delstater där han tidigare har satsat djärvt.

Trumpkampanjen kommer nu att lägga mindre fokus på New Hampshire, Minnesota och Virginia, enligt tidningen.

Istället riktas resurser mot de stater som kallas för ”Blue Wall” – Pennsylvania, Michigan och Wisconsin. Det är stater där demokraterna traditionellt sett har varit starka, men som är viktiga att vinna om man vill nå presidentposten.

Trump riktar också om sitt fokus mot delstater där han tidigare har haft en betryggande ledning, men där demokraterna har gått framåt sedan Kamala Harris blev presidentkandidat.

Det handlar främst om North Carolina, Arizona och Nevada.

Harris försvårar för Trump

Sedan president Joe Biden hoppade av och lämnade plats åt Kamala Harris, har Donald Trump varit mer på defensiven, efter att ha haft ett väldigt bra utgångsläge så länge Biden var kandidat, enligt tidningen.

Nu satsar Trumps kampanj stora pengar på reklam i Pennsylvania, Michigan, Wisconsin och i delstater där det tidigare inte såg ut att behövas så stora resurser för att Trump skulle vinna.

Tar hjälp av Elon Musk

Samtidigt rapporteras det att Donald Trump är positiv till att ta hjälp av Tesla-grundaren Elon Musk om han vinner presidentvalet.

Enligt Trump har Musk gått med på att leda en effektiviseringskommission om Trump vinner presidentvalet, rapporterar CNN.

Syftet är att Elon Musk ska hjälpa en eventuell Trump-regering att effektivisera regeringens ekonomi, enligt kanalen.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen