UPPGIFTER: Sprider lögner om Sverige – tjänar stora pengar

2024 09 21

En aktör på nätet sprider lögner om Sverige i syfte att tjäna pengar.

Sverige har vid ett flertal tillfällen utsatts för allvarliga desinformationskampanjer.

Fake news skapas inte alltid bara av politiska skäl, utan ibland också av ekonomiska skäl.

Under sommaren utsattes Sverige och flera andra länder för lögnkampanjer från kontot Europe Invasion.

Bakom fake news-kampanjen finns ekonomiska intressen, avslöjar SVT.

Sprider lögner

Det handlar alltså om ett konto i sociala medier som heter Europe Invasion och som har spridit desinformation på plattformen X, tidigare Twitter.

Kontot har bland annat spridit falska uppgifter om mordet på 14-åriga Emilia i Landskrona, och påstått att hon mördades av muslimska migranter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Den nya granskningen från SVT visar att kontot sannolikt drivs i syfte att tjäna pengar, uppger kanalen.

Kan vara inkomstbringande

Kontot är anonymt, men granskningen visar att det kan kopplas till ett nätverk av anonyma konton.

Spåren leder till ett turkiskt entreprenörspar i Dubai, enligt kanalen. Dessa har även tidigare drivit ett annat främlingsfientligt konto, samt ett konto om hur man tjänar pengar på X.

Sohan Dsouza forskar på desinformation, har tidigare granskat kontona och har fått ta del av SVT:s fynd.

– Syftet verkar vara att driva upp engagemang med den här typen av innehåll. Det här är sannolikt något som kan vara inkomstbringande, kanske i kombination med en ideologisk målsättning, säger Sohan Dsouza, som forskar om desinformation, till kanalen.

Sverige utsätts för kampanjer

Fake news och desinformation är ett stort problem i det digitaliserade samhället, och bakom sådana kampanjer kan det finnas både politiska och ekonomiska intressen.

Sverige har, liksom många andra länder, flera gånger utsatts för internationella desinformationskampanjer.

Ett känt exempel är den så kallade LVU-kampanjen, som blossade upp under vintern 2021. Där spreds desinformation och konspirationsteorier som gick ut på att socialtjänsten i Sverige missbrukar lagen om vård av unga (LVU) för att på felaktiga grunder tvångsomhänderta muslimska barn.

En stor granskning som Socialstyrelsen har gjort visar att LVU-kampanjen var helt grundlös, skriver DN.

Trots det fick lögnkampanjen stor spridning globalt på nätet, och föranledde också flera demonstrationer på Gustav Adolfs torg i Göteborg, skriver tidningen.

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 10

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 10

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen