Ovisst mellan S och V in i det sista

2021 11 22

Det råder osäkerhet huruvida Magdalena Andersson (S) och Nooshi Dadgostar (V) är överens inför beskedet som ska ges till talmannen senast klockan 12 i dag.

Sveriges Radio uppger nu på morgonen att det ännu inte slutits någon överenskommelse partierna emellan enligt uppgifter till Ekot.

Samtigt har SVT nåtts av uppgifter om att S och V är överens om det som tidigare pekat t som den svåraste frågan, det vill säga V:s relation till regeringsunderlaget. Detta har dock inte bekräftas – eller dementeras – av Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Frågade live i studion

– Vi har ju uppgifter om att Socialdemokraterna är överens med Vänsterpartiet om formerna för hur Vänstern ska få inflytande, sade SVT:s Camilla Kvartoft i SVT:s Agenda på söndagskvällen.

Frågan riktades i studion till Tobias Baudin.

Illmarig Baudin gav välkalibrerad respons

Baudin såg aningen illmarig ut när frågan ställdes. Kvartoft fyllde sedan i med en skarp fråga.

– Stämmer det?, frågade hon och tittade på den nyvalda partisekreteraren som avfyrade ett välkalibrerat svar.

– Det är mycket uppgifter just nu som florerar och så, svarade Baudin.

Sen sade den 46-årige Luleåbon följande:

– Men det som stämmer är att vi har konstruktiva förhandlingar med Vänsterpartiet.

ANALYS

Nu klämtar snart klockan för S-MP-regeringens tidsfrist för att få Magdalena Andersson (S) vald till Sveriges nästa statsminister. I morgon måndag senast klockan 12.00 skall hon slutrapportera till talman Andreas Norlén. Det finns i grunden tre möjliga svar.

▪1 – Jag ger upp.  Det här går inte vägen.

▪2 – Vi är nära. Ge oss ett par dagar till.

▪3 – Vi är överens. Jag vill gå till statsministeromröstning på onsdag klockan 09.00.

Hänger på Centern

Det är absolut möjligt – ja till och med troligt – att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är överens om hela rasket. Men frågan är om Centern och Annie Lööf är med på noterna.

Min bedömning är att Centern kan tänkas säga ja – även om S och V är överens om både det ena och det andra. Centern ingår ju inte längre i regeringsunderlaget och kan därmed tänkas ha en kallare inställning till S och V:s relation – så länge det inte påverkar budgeten eller leder till andra konkreta sakpolitiska beslut.

S och V kan ju komma bra överens på pappret men Centern kan i praktiken bestämma exakt vad de vill godkänna i konkret politik när det är dags att rösta i riksdagen för varje enskild politisk sakfråga. Centern kan därmed säga passivt ja men sedan praktiskt nej längre fram om de vill. Därmed kan de undvika långdragna turer som kan irritera centerväljare . Och skäll av Moderaterna får Centern hur partiet än gör.

Det är även möjligt för V att agera så här:

▪1, Rösta nej till Magdalena Andersson (S) som statsminister på onsdag.

▪2, Rösta ja till S-budgeten för att diska av den enskilda frågan och slippa en svekdebatt om att de sade ja till M-KD-SD-budgeten.

▪3, Rösta nej till Ulf Kristerson (M) som statsminister vid statsministeromröstning nummer 2.

▪4, Återigen få chansen att förhandla med Socialdemokraterna inför en ny votering om Magdalena Andersson (S) som statsminister.

Vänsterpartiet har nu en gyllene chans som de inte vill ska glida dem ur händer i första taget.

Kallast vinner.

Foto: Nooshi Dadgostar, FB, resp. Magdalena Andersson, FB


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen