UPPGIFTER: Så tror Putin att han kan vinna kriget

2023 02 09

Rysslands diktator Vladimir Putin har utstakat en brutal, långsiktig taktik för sitt anfallskrig i Ukraina.

Putin uppges ha bestämt sig för att ”bomba Ukraina till förhandlingsbordet”, rapporterar Sky News med hänvisning till en ny rapport från den estländska underrättelsetjänsten.

I takt med att Moskvas styrkor lidit nederlag på marken har de ryska terrorbombningarna mot kritisk infrastruktur och civila mål ökat. 

– Det är ytterligare ett led i den ryska strategin att försöka bomba civil infrastruktur. I synnerhet så fortsätter den att rikta in sig på el- och vattenförsörjning, framhöll Oscar Jonsson, expert på rysk krigsföring, till SVT Nyheter i januari.

– Det handlar om att göra det så kostsamt för Ukraina som möjligt och skicka en signal om att Ryssland har tiden på sin sida, tillade han.

Målet förblir oförändrat

Den estländska rapporten fastslår även att Putins mål i Ukraina inte har förändrats.

Trots flera motgångar tror diktatorn fortfarande att han kan vinna kriget och pressa Ukraina att gå med på Moskvas villkor.

Har kvar kapacitet

Flera bedömare och experter har flaggat för att Rysslands digra vapenarsenal har börjat sina.

Men den estländska underrättelsetjänsten delar inte den bedömningen.

– Just nu finns det lika mycket bränsle för att hålla krigsmaskinen igång, säger Kaupo Rosin, underrättelsebyråns generaldirektör.

Enligt Rosin finns det inget som tyder på att Ryssland kommer att få slut på varken ”kanonmat” eller vapen från sovjettiden den närmaste tiden.

Ny storoffensiv

Kort efter att den estländska rapporten publicerades rapporterar den amerikanska tankesmedjan ISW att Ryssland har inlett en ny storoffensiv i östra Ukraina.

Flera bedömare har under en längre tid flaggat för att Moskva kommer att slå till innan västerländska vapensystem och stridsvagnar anländer till Ukraina framåt vårkanten.

Nu uppges den nya storoffensiven ha startat. Ryska trupper har slagit till mot flera platser i östra Ukraina.

Ukrainska militärkällor uppger att 19 ryska anfall har slagits tillbaka.

ISW varnar dock för att offensiven troligtvis inte nått sin fulla styrka än.

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen