UPPGIFTER: Så blir du lurad när du bokar hotell till semestern
2025 05 27
Få kunder väljer idag att exempelvis boka bord på en restaurang eller en vistelse på ett hotell utan att på förhand kontrollera hur andra människor har upplevt besöket.
Det görs enklast genom att googla på företaget i fråga och se vilket omdöme som andra kunder har lämnat på nätet.
Men att fejka omdömen för att lura kunder är idag ingen ovanlig taktik.
Nätrecensionerna kan mycket väl visa sig vara gjorda av fejkade konton som egentligen bara har som syfte att med falska betyg locka till sig nya gäster eller konsumenter.
Ny granskning
Det senaste som ger vatten på kvarnen för den testen är en ny granskning från Resumé.
Enligt branschtidningen är det möjligt att enkelt köpa falska recensioner och därmed snabbt växa till vad som ser ut som ett pålitligt företag med positiva omdömen.
Sajten som specifikt pekas ut är Trustpilot. Många använder sidan för att undersöka omdömen på vanliga inköp på nätet, men även för resebyråer och hotell som just nu bokas för fullt inför semestern.
– Säljarna sitter runt om i hela världen och skriver falska och olagliga recensioner på Trustpilot, framhåller DCase, en granskningsgrupp från Mittuniversitetets journalistprogram som genomfört undersökningen tillsammans med Resumé.
"Fula metoder, absolut"
Tidigare har det framkommit att metoden att organiserat lämna falska omdömen för att boosta ett företag är väl beprövat i flera branscher.
Det framhåller åtminstone Richard Olsson, grundare av Rive juridiska byrå.
– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, sade han till SVT i juni för två år sedan.
Uttalandet kom i samband med att samma byrå avslöjats anställa en person med uppdraget att bokstavligen lura lunder på nätet genom att skapa falska, påhittade och goda omdömen om företaget. Personen skapade 500 Googlekonton med fyra olika laptops och en pärm med sim-kort med målet att recensionerna inte fick sjunka under 4 stjärnor av 5
– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, sade Richard Olsson efteråt.
LÄS MER: Mardrömsresa med Ving – många drabbade: “Vill att det kommer ut”
Svarar på granskningen
Trustpilot har svarat på kritiken.
I ett uttalande menar sajten att man har ett system som upptäcker och tar bort stora mängder falska omdömen.
– Men, precis som ert experiment visar, förekommer försök till manipulation och vi utvecklar ständigt våra metoder för att identifiera och ta bort dessa ännu mer effektivt. Er undersökning är värdefull för vårt fortsatta arbete med att förbättra upptäckten av falska omdömen, säger en talesperson för Trustpilot enligt Di, som hänvisar till Resumés granskning.
LÄS MER: Avgift införs – på miljontals paket i Sverige
Foto: M. Nilov resp Pixabay
Text: Redaktionen