UPPGIFTER: Så blir du lurad när du bokar hotell och restaurang
2023 06 01
Att fejka omdömen på nätet för att locka, och lura, kunder har blivit en vanlig taktik.
Få kunder väljer idag att exempelvis boka bord på en restaurang eller en vistelse på ett hotell utan att på förhand kontrollera hur andra människor har upplevt besöket.
Det görs enklast genom att googla på företaget i fråga och se vilket omdöme som andra kunder har lämnat på nätet.
Men nätrecensionerna kan mycket väl visa sig vara gjorda av fejkade konton som egentligen bara har som syfte att med falska betyg locka nya konsumenter.
Så är nämligen fallet i flera branscher, menar Richard Olsson, grundare på Rive juridiska byrå.
– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, säger han till SVT.
Skapade 500 Googlekonton
Uttalandet görs efter att samma byrå avslöjats anställa en person som fått i uppdrag att bokstavligen lura kunder på nätet genom att skapa falska konton och lämna påhittade, och goda, omdömen om företaget.
Personen fick i uppdrag att skapa 500 Googlekonton, fyra olika laptops och en pärm med sim-kort.
Målet var att recensionerna inte skulle få gå under 4 stjärnor av 5.
Grundaren: Många jobbar så här
Avslöjandet har gjorts i ett inspelat samtal som SVT tagit del av.
I en intervju efteråt förklarar Rives grundare att företaget knappast är unika genom att jobba på det här sättet.
– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, säger han till tv-kanalen.
Återkommande i blåsväder
Det är inte första gången som Rive juridiska byrå är i blåsväder.
Våren 2021 ansökte man om konkurs efter att ha blivit hårt kritiserad om vilseledande prisinformation.
Kort efter avslöjandet valde mängder av jurister att avsäga sina uppdrag från byrån.
– Rive juridiska byrå, med 100-tals missnöjda kunder, har också under flera år varit följetong hos Allmänna reklamationsnämnden och konsumentombudsmannen, rapporterade TV4 samma vår.
Skickade torped
På betygsajten Reco, en konkurrent till Googles motsvarighet, har de dåliga omdömet om Rive haglat genom åren.
I skrivande stund finns 85 omdömen om byrån – varav 72 procent ger lägsta möjliga betyg.
Även för två år sedan var betygen usla på samma sajt, vilket fick Rive att skicka en torped till Tobias Basilius som driver Reco.
– Det var min fru som öppnade dörren, och hon var inte lugn när jag kom hem Vi tog det på allvar och flyttade hemifrån, sade han till TV4 i april 2021.
Uppgifter: lurade på stora summor
Rive juridiska byrås kommunicerade syfte har varit att hjälpa människor som upplevt sig felaktigt behandlade på jobbet.
Enligt uppgifter till SVT blev dock ett stort antal klienter av med tiotusentals kronor utan att ha fått den hjälp de utlovades, vilket föranlett det stora missnöjet.
Foto: A. Haney
Text: Redaktionen