UPPGIFTER: Ryssland har slagit till mot Systembolaget

2024 01 22

Under natten mellan den  19 och 20 januari utsattes ett av företagets Tietoevrys datacenter för en cyberattack.

Attacken var begränsad till en del av ett av det berörda datacentret, vilket påverkade Tietoevrys tjänster till några av bolagets kunder i Sverige.

Flera företag drabbades – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

– Vi beklagar de problem som denna skadliga attack orsakar för våra kunder och alla som påverkats som en följd av detta. Vi har avsatt alla nödvändiga resurser för att ta hantera detta på bästa möjliga sätt. Vi för en aktiv dialog med våra kunder som är direkt berörda, säger Venke Bordal, Head of Market Sweden på Tietoevry Tech Services.

I dagsläget kan Tietoevrys inte uppge hur lång tid det kommer att ta att återställa systemen.

Företaget framhåller att man är ”fullt fokuserade på att lösa problemen så snart det är tekniskt möjligt”.

– Säkerheten och kontinuiteten i våra tjänster är av högsta prioritet för oss, och vi tar denna situation på största allvar. Händelsen utreds av både interna och externa specialister, och eftersom en ransomware-attack är en allvarlig brottslig handling har den också polisanmälts. Tietoevry är i högsta beredskap och följer situationen kontinuerligt, säger Venke Bordal.

Rysk grupp bakom attacken

Vid 14-tiden på måndagen kommer nya uppgifter om helgens omfattande cyberattack.

En rysk hackergrupp ligger bakom attacken, rapporterar SvD.

Gruppen i fråga kallar sig för Akira.

– Vi kan bekräfta att det är Akira som ligger bakom, säger Alexandra Kärnlund, kommunikationschef på Tietoevry, till tidningen.

Utpressningsvirus

Den ryska hackergruppen är känd för att utföra attacker mot myndigheter och företag i västvärlden.

Akira angriper it-system och kräver sedan lösensummor för att aktörerna ska få tillbaka sin it-data.

Inom cybervärlden kallas metoden för ”utpressningsvirus”.

– Det är en grupp brottslingar som har tagit fram och administrerar utpressningsviruset. Sedan är det frilansare som tar sig in i olika it-system och kör viruset. Akira tar sedan en del av lösensumman, normalt ungefär 15-20 procent, och frilansarna behåller resten.

Det säger Mattias Wåhlén, som är expert på hotaktörsanalys på cybersäkerhetsföretaget Truesec, till SvD.

Kopplingar till Ryssland

Att Akira har starka kopplingar till Ryssland råder det ingen tvekan om.

– Nästan alla grupper som gör den här typen av attacker är från Ryssland. Det finns tydliga regler, den viktigaste är att man inte får angripa mål i Ryssland utan bara i väst, säger Mattias Wåhlen till tidningen.

Akira har officiellt inte tagit på sig helgens cyberattack.

Enligt Wåhlen brukar det dröja några dagar innan gruppen kommenterar sina cyberangrepp.

Tietoevry har polisanmält attacken och betonar att man inte kommer att betala ut en lösensumma.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen