UPPGIFTER: Ryssland ångrar sig – vädjar till andra länder

2023 11 09

Vladimir Putin uppges att i smyg försöka hävda någon slags ångerrätt hos flera olika länder.

Ryssland är en av världens absolut största vapenexportörer.

Bara under förra året sålde Putinregimen vapen för åtta miljarder dollar – vilket visserligen var en minskning från 14,5 miljarder dollar 2021.

Men nu ångrar Ryssland flera försäljningar och försöker få tillbaka sina vapen, uppger den ansedda amerikanska tidningen Wall Street Journal.

Anledningen är att man måste ersätta den utrustning som förstörts under kriget i Ukraina.

Ställt frågan

Enligt tidningens källor vädjar Moskva till flera länder om att få köpa tillbaka tidigare leveranser.

Bland annat ska en sådan förfrågan skickats till både Egypten och Pakistan.

– Ryssland har byggt upp sina vapenaffärer i flera decennier. Nu går de i smyg till sina kunder och försöker köpa tillbaka det de har sålt till dem, säger en uppgiftslämnare, som uppges ha insyn i affärerna, till WSJ.

Uppgifter: Egypten säger ja

En rysk delegation ska redan ha bett Egyptens president Abdel al-Fattah al-Sisi att returnera över hundra motorer som ska användas till ryska helikoptrar.

Det ska presidenten ha sagt ja till.

I december väntas 150 motorer skickas till Ryssland, enligt WSJ.

Egypten har varken bekräftat eller dementerat uppgifterna, men om de stämmer vore det besvärande nyheter för USA som betraktar Egypten som en nära allierad i Mellanöstern.

Struntar i att leverera

Ryssland för även förhandlingar med Belarus och Brasilien om att förse ryska attackhelikoptrar med motorer, enligt den amerikanska tidningen.

Situationen bedöms vara akut för den ryska regimen som förlorat enormt många helikoptrar i Ukraina.

Men det är inte bara sålda vapen som Ryssland försöker få tillbaka.

Putin uppges även ha struntat i att skicka vapenleveranser som man kommit överens om med andra länder.

Det gäller bland annat Armenien där det blev mycket tydligt i september då Azerbajdzjan attackerade Nagorno-Karabach och 100 000 armenier flydde från området.

– I vissa fall rekvirerade försvarsministeriet vapensystemen innan de ens lämnade fabrikerna, säger en av WSJ:s källor.

Klagar på Ryssland

Armenien har tidigare klagat på de uteblivna säkerhetsgarantierna från Ryssland.

– Idag ser vi att Ryssland själva är behov av vapen, sade deras premiärminister Nikol Pashinyan i september enligt CNN.

Pakistan har förnekat att Ryssland begärt tillbaka leveranser.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 29

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Krisbesked från Coop – ”vi beklagar”

2023 11 28

Coop tvingas vidta extraordinära åtgärder för att lösa en svår ekonomisk situation.

Matbutiken drar ned på kostnader värda 300 miljoner kronor.

Förändringen är en del av en stor omställning av organisationen som företaget menar ska “öka konkurrenskraften och ge bättre priser och erbjudanden", skriver Coop i ett pressmeddelande.

Men de potentiella prissänkningar kommer till ett annat stort pris.

100 personer får sparken för att Coop ska kunna driva igenom den nya organisationen.

– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige, i företagets pressutskick.

"Kraftiga kostnadsökningar"

Marie Nygren pekar på omvärldsförändringarna de senaste åren, som framför allt eskalerat efter Rysslands invasion av Ukraina, och som orsakat kraftiga konsekvenser på ekonomin även här i Sverige.

– De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige, säger Marie Nygren.

– Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet.

"Beklagar" uppsägningarna

Att 100 personer måste lämna sitt jobb är ett nödvändigt ont.

Enligt Marie Nygren är beskedet Coop ger “beklagligt”.

– Vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa dem vidare i sina yrkesliv, lovar Coop-vd.n.

Den nya organisationen börjar gälla från och med 1 januari 2024.

Företaget kommer då också att inleda driften av en ny, helautomatiserad varuterminal i Eskilstuna – vilket beskrivs som den största investeringen för Coop i modern tid.

– Det är en framtidssatsning som under många decennier ska leverera en kostnadseffektiv och driftsäker logistik och varuhantering för hela Coop i Sverige. Varuterminalen är en av förutsättningarna för att klara konkurrensen och samtidigt bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren.

Tvingats stänga butiker

Så sent som för en månad sedan tvingades Coop stänga fem butiker i Sverige.

Affärerna har länge haft ekonomisk uppförsbacke.

– I detta fall har berörda butiker, trots ett flertal insatser, fortsatt att gå med förlust. Och vi ser inte att utvecklingen går att vända inom överskådlig tid, sade Meta Persdotter, vd för Coop Butiker och Stormarknader, vid tillfället.

Foto: Coop

Text: Redaktionen