UPPGIFTER: Ryssar gripna vid riksdagen

2023 06 15

Polisen har gripit två personer efter en händelse vid Sveriges Riksdag.

De två personerna ska ha ryskt medborgarskap, uppger Aftonbladet.

Personerna har gripits efter att ha flugit en drönare över riksdagen och regeringskvarteren.

– Två är anhållna för olovlig avbildning av skyddsobjekt, säger Tove Forshällen som är jouråklagare, till tidningen.

Hon bekräftar inte om det rör sig om medborgare från Ryssland.

Når medierna på onsdagen

Händelsen ägde rum under tisdagen vid klockan 15, men det är först nu som uppgifterna om att det är ryska medborgare kommer ut.

Polisen aktiverade sig direkt efter upptäckten och de två personerna som gripits står misstänka för brott mot skydds- och luftfartslagen.

– En oidentifierad gärningsperson greps efter att ha flugit drönare i centrala Stockholm, framhöll polisen initialt på sin hemsida.

Är anhållna

Myndigheten tillägger:

– Polisen fick samtal om att det flög en drönare Riddarfjärden och Gamla stan med omnejd.

Senare kunde polisen gå ut med att det inte rörde sig om en person – utan två.

– Det var två personer som greps för brott mot skydds- och luftfartslagen.

– Båda är efter beslut av åklagare anhållna.

Sökt igenom hotellrum

Enligt fler uppgifter till Aftonbladet ska polisen även ha slagit till mot ett hotellrum som de misstänkta ska ha bott i.

Där uppges man ha lagt beslag på såväl drönarutrustning som datorer.

Fåordig åklagare

Anledningen till att åklagare Tove Forshällen inte vill uttala sig om de misstänktas härkomst är att det är för tidigt i utredningen att avslöja detaljer till medierna.

– Det är en ganska strikt förundersökningssekretess, säger hon.

Förbjudet

För närvarande finns det inte mycket mer information att tillgå om händelsen.

Otillåten drönarflygning är emellertid någonting som polisen ser mycket allvarligt på.

Det är viktigt för både flygsäkerheten, den personliga integriteten och informationssäkerheten att känna till och att följa de lagar, bestämmelser och regler i övrigt som gäller när du flyger med drönare i svenskt luftrum, uttrycker polisen på sin hemsida.

Det är ofta förbjudet att flyga med drönare över ett skyddsobjekt eller restriktionsområde som exempelvis naturreservat, fängelser och militära områden.

Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen