UPPGIFTER: Ryska drönare hackas och omdirigeras – till fel land

2024 11 27

Ukraina har enligt uppgifter lärt sig att hacka ryska drönare.

Drönarutvecklingen har blivit en central faktor i det rådande kriget mellan Ryssland och Ukraina.

Båda länder skickar vågor av drönare mot varandra på reguljär basis.

Nu kommer uppgifter om att Ukraina har lärt sig hacka och omdirigera de ryska drönarna.

Det rapporterar franska Le Monde.

Mängder av drönare

Aldrig tidigare har den ryska armén avfyrat så många långdistansdrönare mot Ukraina.

Tidigt på tisdagen den 26 november attackerade 188 Shahed-drönare och fyra ballistiska missiler av typen Iskander-M ukrainskt territorium, ett nytt rekord enligt det ukrainska flygvapnet.

Enligt källor till Le Monde lyckades ukrainska luftvärnsenheter skjuta ned 76 drönare.

Ytterligare 95 ryska drönare rapporterades ha avletts från sina mål med hjälp av ett system för att förfalska de satellitkoordinater som drönare och missiler använder för att styra sig själva genom luftrummet.

“Spoofing”

Ukrainas militär uppges hänvisa till fenomenet som “Spoofing”.

En källa nära den ukrainska militära underrättelsetjänsten avslöjade:

”Detta är resultatet av vår ’spoofing’ - störning av satellitkoordinater”.

Enligt uppgifterna skickas drönarna dels tillbaka mot Ryssland men även till Belarus.

“Elektronisk krigföring”

Det ukrainska flygvapnet rapporterade att 95 ryska drönare ”förlorats”, sannolikt på grund av ukrainska störningar i elektronisk krigföring, och att fem drönare flög in i belarusiskt luftrum.

– Tjänstemän från Kyiv uppgav att ryska styrkor sköt upp mer än 10 drönare mot Kyiv City från olika håll i flera vågor och att ukrainska styrkor sköt ner alla drönare, framhåller tankesmedjan Institute for the Study of War.

Omfattande attacker

ISW fortsätter.

– Tjänstemän i Ternopil Oblast uppgav att ryska stridsdrönare förstörde energiinfrastruktur i Ternopil Oblast, vilket orsakade strömavbrott.

– Ukrainska tjänstemän uppgav att ryska styrkor avfyrade två Iskander-M-missiler mot civil- och energiinfrastruktur i Odessa Oblast under dagen den 25 november och att ukrainska styrkor fångade upp en av Iskander-M-missilerna.

Foto: Kyiv City State Administration 

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen