UPPGIFTER: Risk för storbråk – om svenskt stridsflyg

2025 01 11

Ett politiskt storbråk riskerar att blossa upp om svenskt stridsflyg.

Framtiden för svenskt stridsflyg är föremål för en politisk strid.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har samma åsikt i frågan – men regeringen är mer tveksam, rapporterar DN.

Frågan är om ska ge Saab i uppdrag att utveckla ett nytt stridsflyg – eller om man ska välja en annan väg.

”Ska vara svensk rådighet”

Både S och SD vill att Saab ska utveckla en ny generation av Gripen.

Men regeringen har inte uteslutit ett annat alternativ: Att istället satsa på ett amerikanskt plan, enligt tidningen.

Ett alternativ som skulle bli mindre kostsamt och samtidigt skulle stärka relationen till USA.

Men S är kritiska till att regeringen tvekar i frågan. Partiet framhåller bland annat att det är bra för Sverige att satsa på den egna flygindustrin.

– Vi vill att det ska vara svensk rådighet och svensk styrning i hela det här projektet. Och att svensk flygindustri och Saab ska vara grunden för att fortsatta utvecklingen, säger Peter Hultqvist (S), partiets försvarstalesperson, till tidningen.

Väldigt långsiktig fråga

Samtidigt bedriver Saab lobbyverksamhet och opinionsbildning i frågan.

Företaget hoppas på att få ett beslut 2026.

Det finns dock en stor oro över hur kostsamt det skulle bli för den svenska försvarsbudgeten, därför har regeringen ännu inte uteslutit ett amerikanskt alternativ.

Striden om vilket stridsflyg som ska ersätta Jas 39 Gripen är brådskande, trots att tidsperspektiven är långa, vilket SVT tidigare har rapporterat.

Gripen förväntas kunna vara i tjänst fram till minst 2050.

Men att utveckla ett nytt stridsflygplan kan ta upp till 25 år, enligt kanalen. Därför börjar det bli hög tid för Sverige att fatta ett beslut.

”Svenska alternativet är det bästa”

Även SD är kritiska till att regeringen överväger att köpa ett färdigt utländskt system.

– För min del är det väldigt tydligt att det svenska alternativet är det bästa. Dels rent operativt, men även för det svenska samhället, sade Lars Wistedt, försvarspolitisk talesperson för SD, till kanalen i november.

Försvarsminister Pål Jonson (M) säger att frågan ska utredas, och regeringen hoppas att man i slutändan kan fatta ett beslut som accepteras brett.

– Vi kommer från regeringens sida att eftersträva så bred samsyn som möjligt kring det här beslutet, för det sträcker sig över många mandatperioder, säger han till DN.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland riktar dramatisk anklagelse mot Finland

2025 09 08

Rysslands tidigare president och nuvarande vice ordförande i landets säkerhetsråd Dmitrij Medvedev hävdar att Finland förbereder sig för ett aggressivt krig mot Ryssland.

– Efter att ha gått med i Nato fortsätter Finland att förbereda sig för ett konfrontationskrig med Ryssland under förevändning av defensiva åtgärder. De förbereder tydligen en språngbräda för en attack mot oss, skriver Medvedev i sin kolumn i den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån TASS.

Vidare hävdar Medvedev att Finland genomför operationer i den ”omedelbara närheten” av gränsen mot Ryssland. Han uppger att Finland arbetar för att skapa en högkvartersstruktur för Natos avancerade marktrupper i Lappland.

– I händelse av att det sker en förändring i den operativa situationen kan antalet trupper ökas till en fullfjädrad brigad, skriver Medvedev.

Ex-presidenten påpekar också att Nato har upprättat en kommandocentral för alliansens marktrupper i Norden i staden S:t Michel – cirka 13 mil från den ryska gränsen.

Enligt Medvedev råder det inget tvivel om ”mot vem” de nya åtgärderna riktas mot.

– Nya garnisoner dyker upp hela tiden. Exempelvis i Ivalo, som ligger 40 kilometer från ryskt territorium, hävdar han.

Känd propagandist

Dmitrij Medvedev är en av Kremls flitigaste propagandister. Under kriget i Ukraina har han gjort flera uppmärksammade uttalande.

Han har bland annat varnat Nato och Europa för ett framtida kärnvapenkrig och hotat Sverige efter den svenska ansökan om medlemskap i försvarsalliansen.  

Rysk propaganda har ökat

Kremls propaganda mot Finland har ökat efter landets inträde i Nato och den ryska invasionen av Ukraina.

– Typiska påståenden är att framställa Finland som ett "fascistisk" och "rysshatande" land. Genom att sprida oro över riskerna för krigsupptrappning vill Ryssland undergräva Finlands engagemang för att stödja Ukraina, rapporterar den finska tidningen Iltalehti.

LÄS MER: Ukrainska ”hälsningar” upptäckta i Moskva

Foto: Nato 

Text: Redaktionen


JUST NU: Flera stora bilmärken tvärvänder om elbilar

2025 09 08

Flera stora biltillverkare slopar nu sina målsättningar för elbilar.

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren.

Sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Många biltillverkare har gjort stora satsningar på att ställa om sin produktion mot den nya marknaden och de nya målen om utsläppsfria transporter.

Slopar målsättningen

Nu meddelar den fransk-italienska biltillverkaren Stellantis att man slopar sitt tidigare mål.

Företaget kommer inte längre att sträva efter målet att enbart producera elbilar 2030.

– EU:s mål för koldioxidutsläpp för 2035 är inte längre uppnåeliga för någon biltillverkare, säger företagets Europachef Jean-Philippe Imparato i ett uttalande, rapporterar Reuters.

Flera märken under Stellantis paraply

Under bolagsparaplyet Stellantis ryms 14 stora bilmärken.

Opel, Peugeot, Citroën, Jeep och Fiat är några av de mest populära i Sverige.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Nederländerna, är en av världens största biltillverkare.

– Stellantis satsar på innovation, hållbarhet, och transformation till ett teknologiföretag inom mobilitet, med mål att bli koldioxidneutrala och utveckla nya teknologier som AI och elektrifiering, uppger företaget på sin hemsida.

Stellantis har tillverkning i över 30 länder och säljer bilar i över 130 länder. 

Elbilar i Sverige

Elbilsförsäljningen i Sverige har tagit fart under de senaste åren.

Av årets alla nyregistrerade bilar var 32 procent elbilar under 2022, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

– 2022 var det totalt 96 163 nyregistrerade personbilar som var elbilar. För år 2020 vara siffran 28 098, vilket innebär nästan en tredubbling på två år, säger statistiker Magnus Nyström, uppger SCB.

Andelen privatpersoner som kör elbil har också ökat markant.

– 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 var motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen