UPPGIFTER: Risk för storbråk – om svenskt stridsflyg

2025 01 11

Ett politiskt storbråk riskerar att blossa upp om svenskt stridsflyg.

Framtiden för svenskt stridsflyg är föremål för en politisk strid.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har samma åsikt i frågan – men regeringen är mer tveksam, rapporterar DN.

Frågan är om ska ge Saab i uppdrag att utveckla ett nytt stridsflyg – eller om man ska välja en annan väg.

”Ska vara svensk rådighet”

Både S och SD vill att Saab ska utveckla en ny generation av Gripen.

Men regeringen har inte uteslutit ett annat alternativ: Att istället satsa på ett amerikanskt plan, enligt tidningen.

Ett alternativ som skulle bli mindre kostsamt och samtidigt skulle stärka relationen till USA.

Men S är kritiska till att regeringen tvekar i frågan. Partiet framhåller bland annat att det är bra för Sverige att satsa på den egna flygindustrin.

– Vi vill att det ska vara svensk rådighet och svensk styrning i hela det här projektet. Och att svensk flygindustri och Saab ska vara grunden för att fortsatta utvecklingen, säger Peter Hultqvist (S), partiets försvarstalesperson, till tidningen.

Väldigt långsiktig fråga

Samtidigt bedriver Saab lobbyverksamhet och opinionsbildning i frågan.

Företaget hoppas på att få ett beslut 2026.

Det finns dock en stor oro över hur kostsamt det skulle bli för den svenska försvarsbudgeten, därför har regeringen ännu inte uteslutit ett amerikanskt alternativ.

Striden om vilket stridsflyg som ska ersätta Jas 39 Gripen är brådskande, trots att tidsperspektiven är långa, vilket SVT tidigare har rapporterat.

Gripen förväntas kunna vara i tjänst fram till minst 2050.

Men att utveckla ett nytt stridsflygplan kan ta upp till 25 år, enligt kanalen. Därför börjar det bli hög tid för Sverige att fatta ett beslut.

”Svenska alternativet är det bästa”

Även SD är kritiska till att regeringen överväger att köpa ett färdigt utländskt system.

– För min del är det väldigt tydligt att det svenska alternativet är det bästa. Dels rent operativt, men även för det svenska samhället, sade Lars Wistedt, försvarspolitisk talesperson för SD, till kanalen i november.

Försvarsminister Pål Jonson (M) säger att frågan ska utredas, och regeringen hoppas att man i slutändan kan fatta ett beslut som accepteras brett.

– Vi kommer från regeringens sida att eftersträva så bred samsyn som möjligt kring det här beslutet, för det sträcker sig över många mandatperioder, säger han till DN.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


LARMET: Ryssland förbereder “gulag 2.0”

2025 07 17

Internationella bedömare uppger att Putin kan vara på väg att bygga ett “Gulag 2.0”.

Forskare vid CEPA – The Center for European Policy Analysis – uppger att Ryssland har stora planer.

Rysslands FSB arbetar med att bygga ett nytt gulag, menar organisationens forskare.

Förslag inlämnat

Sedan februari har statsduman förberett tre lagförslag – som förväntas antas i juli och bli lag i januari – som skulle skapa en ny “skärgård” av fängelser och häkten i hela Ryssland. 

Det första lagförslaget lämnades in i februari. 

Det kommer att göra det möjligt för FSB att skapa sina egna häkten.

– Ett av lagförslagen föreskriver att kriminalvården, i samarbete med FSB, ska ta fram ett förslag till schema för specialvagnar som kan kopplas till passagerar-, post- och bagagetåg, uppger CEPA.

“Överträffar allt”

CEPAs forskare fortsätter.

– Särskilda vagnar, fartyg, flygplan, befogenhet att eskortera misstänkta och full befogenhet att disciplinera och kontrollera interner – allt inrymt, skyddat och övervakat inom det växande FSB-imperiet – visar tydligt på förberedelser för förtryck i en skala som överträffar allt vi hittills har sett.

Läs mer: Ryska banker desperata – vädjar om hjälp

“Till skillnad från Europa”

Även The Barents Observer tar upp de ryska planerna.

– Personer som anklagas för förräderi, spioneri, extremism och terrorism kan snart hamna i häkten som kontrolleras av den ryska säkerhetstjänsten FSB, menas det.

– Människorättsaktivister befarar att detta kommer att leda till begränsad tillgång till advokater och försvagad rättslig tillsyn.

De har fått tag på en initiativtagare till lagförslaget, ledare för försvarsutskottet, Andrej Kartapolov.

– Till skillnad från Europa har vi ett helt öppet rättsväsende och straffsystem. Därför kommer allt att vara transparent och kontrollerat, säger han om saken.

Det är CEPA

Center for European Policy Analysis – CEPA – är en ideell, opartisk, offentlig institution med huvudkontor i Washington DC och kontor i London och Bryssel.

De fokuserar på att “stärka den transatlantiska alliansen genom banbrytande forskning, analys och program”.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


SAS-plan tvingas nödlanda

2025 07 17

Ett SAS-flygplan har tvingats till nödlandning i London.

Det var under torsdagen som flygplanet var på väg från Gran Canaria till Stockholm, men tvingades till en nödlandning på flygplatsen Heathrow utanför London.

Anledningen var att en av passagerarna var i behov av sjukvård.

– Det är en av våra passagerare där som har blivit sjuk, säger Rikard Steinholtz, presskommunikatör på SAS, till GP.

Lyfta igen

Till en början var det oklart när planet skulle kunna fortsätta sin färd mot Stockholm.

– Nu har vi fullt fokus på att ta hand om den här passageraren. Men vi kommer såklart att se till att alla våra passagerare kommer till Stockholm. Men när vet vi inte riktigt än.

Lite senare stod prognosen klar att flygningen skulle kunna återupptas vid 21.05.

Populärt resmål

Semesterresor till varmare breddgrader med sol och bad toppar bland svenskarnas destinationer under sommarens lediga veckor.

– Inte oväntat är sol och bad fortfarande den populäraste typen av resa för svenskarna. Destinationer som Gran Canaria, Mallorca och Alicante dominerar topplistan för 2025, skriver Dagens PS.

– Även om gamla favoriter som Spanien och Grekland behåller sina topplaceringar, ser vi en allt större variation i svenskarnas val av resmål.

Många semestrar

Det ostadiga vädret i inledningen av sommaren gjorde att många bokade in en utlandsresa under semestern.

– Det uteblivna och ostadiga svenska sommarvädret har minst sagt skapat rusning. De närmaste två veckorna så har vi 33 procent färre stolar kvar med avresa från Arlanda jämfört med i fjol, uppgav Vings pressinformatör Anna Hagberg till SVT för några veckor sedan.

– Så det finns en tydlig korrelation med det ostadiga vädret.

Även resebolaget TUI kunde se en fördubbling i bokningar i samband med sommarens första veckor.

– Våra charterflyg från Arlanda är i stort sett fullbokade denna vecka, med färre platser kvar jämfört med samma vecka förra året, sa Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI, till tv-kanalen.

Foto: Eric Salard, Wikimedia Commons

Text: Redaktionen