UPPGIFTER: Risk för storbråk – om svenskt stridsflyg

2025 01 11

Ett politiskt storbråk riskerar att blossa upp om svenskt stridsflyg.

Framtiden för svenskt stridsflyg är föremål för en politisk strid.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har samma åsikt i frågan – men regeringen är mer tveksam, rapporterar DN.

Frågan är om ska ge Saab i uppdrag att utveckla ett nytt stridsflyg – eller om man ska välja en annan väg.

”Ska vara svensk rådighet”

Både S och SD vill att Saab ska utveckla en ny generation av Gripen.

Men regeringen har inte uteslutit ett annat alternativ: Att istället satsa på ett amerikanskt plan, enligt tidningen.

Ett alternativ som skulle bli mindre kostsamt och samtidigt skulle stärka relationen till USA.

Men S är kritiska till att regeringen tvekar i frågan. Partiet framhåller bland annat att det är bra för Sverige att satsa på den egna flygindustrin.

– Vi vill att det ska vara svensk rådighet och svensk styrning i hela det här projektet. Och att svensk flygindustri och Saab ska vara grunden för att fortsatta utvecklingen, säger Peter Hultqvist (S), partiets försvarstalesperson, till tidningen.

Väldigt långsiktig fråga

Samtidigt bedriver Saab lobbyverksamhet och opinionsbildning i frågan.

Företaget hoppas på att få ett beslut 2026.

Det finns dock en stor oro över hur kostsamt det skulle bli för den svenska försvarsbudgeten, därför har regeringen ännu inte uteslutit ett amerikanskt alternativ.

Striden om vilket stridsflyg som ska ersätta Jas 39 Gripen är brådskande, trots att tidsperspektiven är långa, vilket SVT tidigare har rapporterat.

Gripen förväntas kunna vara i tjänst fram till minst 2050.

Men att utveckla ett nytt stridsflygplan kan ta upp till 25 år, enligt kanalen. Därför börjar det bli hög tid för Sverige att fatta ett beslut.

”Svenska alternativet är det bästa”

Även SD är kritiska till att regeringen överväger att köpa ett färdigt utländskt system.

– För min del är det väldigt tydligt att det svenska alternativet är det bästa. Dels rent operativt, men även för det svenska samhället, sade Lars Wistedt, försvarspolitisk talesperson för SD, till kanalen i november.

Försvarsminister Pål Jonson (M) säger att frågan ska utredas, och regeringen hoppas att man i slutändan kan fatta ett beslut som accepteras brett.

– Vi kommer från regeringens sida att eftersträva så bred samsyn som möjligt kring det här beslutet, för det sträcker sig över många mandatperioder, säger han till DN.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen