UPPGIFTER: Putins stora bakslag – fjärdedel av trupperna ur bruk

2022 05 02

Uppgifter gör gällande att en stor del av Rysslands väpnade grupper i Ukraina nu är stridsodugliga.

Sedan invasionen den 24 februari har Ryssland skickat drygt 120 bataljoner till Ukraina, vilket motsvarar drygt 65 procent av hela landets markstyrkor.

Nu uppges dessa enheter ha decimerats med över en fjärdedel, uppger Storbritanniens försvarsministerium i sin dagliga uppdatering om kriget på Twitter.

“Kommer ta år att återställa”

Decimeringen är så allvarlig att trupperna anses vara odugliga för strid och innebär ett enormt bakslag för Ryssland och Vladimir Putin.

– En del av Rysslands främsta enheter, den luftburna VDV-styrkan inkluderat, har lidit av utmattning på högsta nivå. Det kommer förmodligen ta år för Ryssland att återställa dessa styrkor meddelar det brittiska försvaret.

Explosioner i rysk stad

Under natten har det även inkommit rapporter om explosioner i den ryska staden Belgorod, nära den sydliga gränsen till Ukraina, uppger Sky News. Regionens guvernör Vyacheslav Gladkov bekräftar attackerna men säger att inga människor drabbats.

– Det fanns inga döda eller skadade, uppger han på sociala medier.

Obekräftade uppgifter

Igår uppgav samma guvernör att en person hade skadats i samband med en brand på ryska  försvarsministeriets faciliteter i staden och att sju bostäder hade skadats.

Enligt rapporter på sociala medier ska det ha hörts stridsflygplan och höga explosioner över staden under natten till måndagen. Uppgifterna har inte bekräftats, rapporterar The Guardian.

Ryssland anklagar Ukraina

Förra månaden riktade Ryssland anklagelser mot Ukraina för att ha utfört en helikopterattack mot en bränsledepå i just Belgorod.

Ukraina och Kyiv har förnekat att man bär ansvar för sådana attacker.

Tillbakavisar segerdatum

Det har tidigare kommit uppgifter om att Vladimir Putin och Ryssland planerar en parad för att fira en seger i kriget i samband med den historiska segerdagen 9 maj. De uppgifterna tillbakavisas i natt av Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

– Våra soldater kommer inte basera sina insatser på ett specifikt datum, säger han enligt Reuters.

“Kommer att fira”

Det råder däremot inget tvivel om att Ryssland är segervissa, trots uppgifterna om de stora motgångarna i kriget.

– Vi kommer att fira vår seger på ett högtidligt sätt, men timingen och hastigheten för vad som händer i Ukraina kommer att bero på behovet att minimera riskerna för civila och ryska soldater, säger Sergej Lavrov.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen