UPPGIFTER: Putin mobiliserar hemlig attack – skickar 60 000 nya soldater

2022 04 04

Ryssland mobiliserar massiva dolda trupper för att ersätta stupade soldater i Ukraina.

Uppgifterna kommer från den ukrainska militären som på morgonen har släppt en ny rapport om den militära situationen i landet, erfar The Guardian.

Kraftig mobilisering

I rapporten pekar Ukraina på uppgifter om att Ryssland ska ha inlett en omfattande och kraftig mobilisering med nya styrkor som nu är på väg in i striderna.

– De väpnade styrkorna från Ryska federationen planerar att involvera omkring 60 000 personer under mobiliseringen, framhäver ukrainsk militär.

Attackerar östra Ukraina

De nya uppgifterna kommer efter att Ryssland dragit tillbaka styrkor från Kyiv. Utåt kommunicerade landet att man istället riktade fokus mot östra Ukraina, enligt Reuters.

Tjänstemän i Ukraina hävdar samtidigt att man stått emot sju stycken attacker i regionerna Donetsk och Luhansk det senaste dygnet, just i de östra delarna av landet.

Ökända legosoldater

Uppgifterna om omgrupperingen mot östra Ukraina och Donbassregionen bekräftas av Storbritanniens försvarsdepartementet på Twitter. Dessutom väntas Ryssland få obehaglig förstärkning.

– Ryska trupper, inklusive legosoldater från det privata militära företaget Wagnergruppen med kopplingar till ryska staten, förflyttades in i området, meddelar myndigheten.

Hemlig operation avslöjad

Putinregimen uppges ha försökt mobilisera de nya styrkorna i hemlighet, men nu kan alltså insatsen vara avslöjad. 

– Den Ryska federationens militärpolitiska ledning har påbörjat åtgärder för att i hemlighet mobilisera enheter till kriget, säger Ukrainas generalstab enligt Reuters.

“Fienden kommer inte sluta”

Nu varnas invånarna i östra Luhansk-regionen för nya blodiga angrepp. Anfallet kan bryta igenom ukrainskt försvar och befolkningen uppmanas att söka skydd fortast möjligt.

– Jag uppmanar invånarna att evakuera. Fienden kommer inte att sluta, den kommer att förstöra allt i dess väg, säger Serhiy Gaidai, guvernör i Luhansk.

40 000 utslagna soldater

De nya ryska trupperna på 60 000 man uppges vara på väg in i Ukraina och mobiliseras för att ersätta de soldater som hittills stupat i kriget.

Många experter menar att Vladimir Putin och Ryssland kraftigt missbedömt motståndet i samband med anfallskriget. Uppgifterna om hur många ryska soldater som har dött i kriget varierar, men enligt Nato hade 40 000 ryssar stupat, skadats, fångats eller på annat sätt slagits ut i slutet av mars sedan kriget utbröt den 24 februari.

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen