UPPGIFTER: Putin lurar västvärlden – sprider två lögner

2024 03 28

Ryssland kan inte besegra varken Ukraina eller väst om västvärlden mobiliserar sina resurser.

Den hjälp Vladimir Putin får av Nordkorea, Iran och Kina skulle inte räcka på långa vägar jämfört med den samlade kapaciteten hos medlemsländerna i Nato och EU .

Av den anledningen ska uppfattningen om att Ryssland sakta men säkert trycker tillbaka de ukrainska styrkorna för att på lång sikt vinna kriget betraktas som en rysk påverkanskampanj.

Det uppger den amerikanska tankesmedjan Institute for the the Study of War, ISW.

– Föreställningen att kriget inte går att vinna på grund av Rysslands dominans är en rysk informationsoperation, som ger oss en glimt av Kremls verkliga strategi och enda verkliga hopp om framgång, framhåller tankesmedjan i en ny uppdatering.

"Alternativ verklighet"

Strategins syfte är att få USA att tröttna och därmed permanent avsluta sitt stöd för det ukrainska försvaret, vilket skulle ge Ryssland mer eller mindre öppet mål att bekämpa ett isolerat Ukraina.

Den ryska strategin som betyder mest är därför inte Moskvas stridsstrategi, utan snarare Kremls strategi för att få oss att se världen som den vill att vi ska se den och fatta beslut i den Kreml-genererade alternativa verklighet som kommer att tillåta Ryssland att vinna i den verkliga världen, uppger ISW.

Väst har svårt att stå emot

Moskvas påverkanskampanj är massiv.

Den har siktat in sig på hela det spektrum av beslutsfattare i västvärlden – eller personer som informerar om beslut som fattats.

Och de flesta samhällen är inte rustade att stå emot desinformationen, varnar ISW.

– Perceptionsmanipulation är en av Kremls kärnfunktioner – den släpps nu lös med full kraft på den västerländska allmänheten som Kremls enda strategi för att vinna i Ukraina.

Två kategorier av lögner

Enligt ISW finns två huvudsakliga kategorier av ryska påståenden som är helt falska men som sprids med stor kraft för att vilseleda den västerländska allmänheten.

- USA riskerar att fastna i evigt krig

- “Verkliga” problem i det egna landet nedprioriteras.

Det ryska målet uppges vara solklart: USA ska dra slutsatsen att Rysslands seger i Ukraina är oundviklig och väst måste hålla sig vid sidan av.

– Och Moskva lyckas alldeles för väl i denna ansträngning, varnar ISW.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen