UPPGIFTER: Putin har börjat härma Ukraina

2023 09 05

Den ansedda brittiska tankesmedjan Royal United Services Institute for Defense and Security Studies (RUSI) larmar om en oroväckande trend på slagfältet i Ukraina.

Enligt tankesmedjan har den ryska armén ”lärt sig och inspirerats” av ukrainska styrkor under den pågående ukrainska motoffensiven.

RUSI framhåller att ryska trupper börjat överge gammal sovjetisk krigsföring.

Den ryska armén har istället tagit lärdom av Ukrainas modernare krigsföring som landet utvecklat i samarbete med väst och Nato.

Tankesmedjans analytiker pekar bland annat på att Ryssland har övergett artilleristrategier som utvecklades under andra världskriget till förmån för en mer modern och komplex strategi, som Ukraina använder sig av.

”Oroväckande”

– Det är en oroväckande trend, skriver RUSI i en rapport om krigets utveckling.

– Det kommer sannolikt att förbättra det ryska artilleriets förmåga avsevärt, fortsätter tankesmedjans analytiker.

Den nya strategin har resulterat i att Ryssland har förbättrat sina möjligheter att träffa ukrainska ställningar med sitt artilleri.

– Man använder sig av laserstyrda granater och drönare för att attackera ukrainska soldater på ett mer exakt sätt. Den utökade komplexiteten och intensiteten i de ryska drönarattackerna är oroande, skriver RUSI.  

Övergett strategi från Sovjettiden

Tidigare under kriget har den ryska armén plikttroget använt sig av en artilleristrategi från Sovjettiden.

Enligt strategin anser det vara nödvändigt att avfyra minst 720 artillerigranater för att slå mot fiendens stridsposition.

Strategin har varit ohållbar.

Den ständiga beskjutningen har lett till ammunitionsbrist och den har avslöjat var de ryska artillerisystemen är utplacerade, uppger RUSI.  

Foto: M. Studzinski resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


15nov2025

Viktig uppmaning till alla med Gmail – kontot kan raderas

2025 11 15

Google kommer att ta bort många Gmail-konton framöver och uppmanar därför sina användare att agera.

Google har tidigare annonserat att man framöver kommer ta bort inaktiva Gmail-konton, vilket gör att många användare riskerar att få sina konton raderade permanent.

Användare som inte loggat in på sin Gmail under de senaste två åren riskerar nu att kontot stängs ner.

Har med säkerhet att göra

Regelbundna inloggningar krävs hos många onlinetjänster, för att man ska få behålla kontot.

Tidigare har Google inte haft någon sådan reglering, men det har nu införts.

Anledningen bakom Googles förändring är att oanvända konton innebär en säkerhetsrisk.

– Människor vill att de produkter och tjänster de använder online ska vara säkra och skyddade. Därför har vi investerat i teknik och verktyg för att skydda våra användare från säkerhetshot, som skräppost, nätfiske och kontokapning, uppger Google.

Men de verktygen räcker inte för att säkerställa säkerheten, menar techföretaget.

– Även med dessa skydd är det mer sannolikt att ett konto äventyras om det inte har använts under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Tio gånger vanligare

Google framhåller att säkerheten oftast är mycket lägre på oanvända konton och det innebär stora risker för kontots innehavare.

Exempelvis är tvåstegsverifiering aktiverad tio gånger så ofta hos aktiva användare, i jämförelse med de konton som står oanvända.

 – Det betyder att dessa konton ofta är sårbara, och kan bland annat användas till identitetsstöld, uppger techjätten.

Håll igång kontot

Det finns flera sätt att undvika att kontot raderas, utöver att man måste logga in på Gmail minst vartannat år.

Det går också bra att:

- Använda Google Drive

- Titta på en YouTube-video som inloggad

- Ladda ner en app från Google Play Butik

- Logga in med Google för att få åtkomst till en app eller tjänst från tredje part

- Använda en prenumeration som konfigurerats via Google-kontot

Källa: Google

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen