UPPGIFTER: Putin är skräckslagen – genomför flera ändringar

2023 05 08

I morgon, den 9 maj, firar Ryssland segern över Nazityskland i andra världskriget.

Vanligtvis präglas dagen av ett massivt firande i stora delar av landet.

Men i år är det annorlunda.

Segerparaden har ställts in i en mängd ryska städer och Röda torget i Moskva har varit avstängt för allmänheten sedan slutet av april.

Säkerhetsarrangemanget har stärkts.

Den ryska ledningen fruktar ukrainska drönarattacker och sabotage av motståndare till regimen.

Förbjuder bilder

Men säkerhetsarrangemanget är inte det enda som har ändrats inför årets segerparad.

Vanligtvis brukar anhöriga i paraden bära med sig bilder på nära och kära som de har förlorat i ett krig.

Detta fenomen har den ryska diktatorn Vladimir Putin satt stopp för.

Diktatorn fruktar att bilderna ska ge en hint om de enorma förlusterna som Ryssland lidit i Ukraina.

– Det finns en massiv oro för att medborgare, vars släktingar har dött i Ukraina, ska ”avslöja” omfattningen av de ryska förlusterna, säger Rysslandsexperten Sean Bell till Sky News.

Förutspår blygsamt firande

Oberoende Moscow Times bedömer att Ryssland kommer att hålla ett ”drastiskt nedtrappat firande” av segerdagen.

– 78-årsdagen av Sovjetunionens seger mot Nazityskland kommer sannolikt att bjuda på några av de mest blygsamma firanden som skett under Vladimir Putins 20 år vid makten, skriver tidningen.

Färre soldater

Kreml har traditionellt använt 9 maj-firandet för att  projicera en bild av Rysslands militära makt och för att underblåsa patriotisk glöd. 

Men efter en rad nederlag i Ukraina och en växande oro inför den ukrainska arméns förväntade motoffensiv har Putinregimen tvingats att skala ner omfattningen av firandet.

– Militärparaderna kommer sannolikt att innehålla mycket färre reguljära trupper och modern utrustning än de gjorde före den ryska invasionen av Ukraina, framhåller en analytiker för Moscow Times.

Dara Massicot, en rysk militärexpert vid USA-baserade RAND Corporation, instämmer i analysen.

Hon betonar dock att Kreml kommer att göra allt i sin makt för att den bilden inte ska nå omvärlden.

– Deras mål kommer att vara att presentera en bild av den ryska armén som är frisk och ser ”normal” ut. Men i verkligheten är den allvarligt skadad, säger Massicot till Moscow Times.

Enligt amerikanska uppgifter har närmare 40 000 ryska soldater stupat i Ukraina.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen