UPPGIFTER: Problem för tusentals flyg – uppe i luften

2024 04 24

Tusentals kommersiella flygningar har fått uppleva störningar i sina GPS-system.

Störningarna misstänks bero på elektroniska attacker från Ryssland under det pågående kriget i Ukraina, enligt brittiska medier.

Bland annat ska omkring 46 000 flygningar ha fått problem med sina navigeringsdata när de flugit över Östersjön mellan augusti och mars, visar en granskning från The Sun.

Även ansedda The Guardian rapporterar om samma sak.

Enligt tidningen har 3 800 flyg från eller till Storbritannien fått GPS-signaler blockerade under det senaste halvåret.

"Kommer fortsätta"

Att blockera eller störa GPS-data kan utgöra en säkerhetsrisk eftersom den används för att underlätta navigeringen av planet, men det finns i regel ytterligare system som förebygger katastrofer.

Fenomenet kallas för “spoofing” och går ut på att störa signaler genom att skicka falsk data till satelliter som i sin tur kan resultera i felaktiga platsrapporter.

– Ryska väpnade styrkor har ett brett spektrum av militär utrustning avsedd för GNSS-störningar (Global Navigation Satellite Systems, red. anm.), säger en talesperson för det litauiska försvarsdepartementet till Newsweek.

– Signalstörningar kommer sannolikt fortsätta och negativt påverka den civila luftfarten i regionen.

Flyg över Sverige påverkade

Ett av de många planen som störts är ett brittiskt militärflyg med försvarsministern Grant Shapps ombord. Under en flygning i mars blockerades GPS-signalerna nära Kaliningrad.

Även flyg över Sverige, Tyskland, Danmark och Lettland har påverkats, precis som regioner i Mellanöstern.

– Flygplan riktas mot falska GPS-signaler, vilket snabbt leder till att navigeringsförmågan förloras fullständigt, framhåller pilotkollektivet OPS Group till den amerikanska tidningen.

– Det här något som vi aldrig sett tidigare.

"En väckarklocka"

Störningarna som pågår borde ses som en “väckarklocka” för Storbritanniens militär, enligt en ledande militärexpert.

– Särskilt Ryssland har tidigare haft ett försprång på detta, säger Melanie Garson, docent i internationell säkerhet vid University College London.

– De har haft chansen att använda det mer konkret och det finns en verklig oro över att, särskilt Nato, för närvarande inte matchar den förmågan.

Foto: F. Christopoulos

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen