UPPGIFTER: Postsmäll väntar svenska folket – ”kan höjas betydligt”
2024 02 29
Allt färre svenskar skickar brev.
Många upplever alternativet som mindre prisvärt i takt med att portot har höjts i en stadig takt de senaste åren.
Sedan 2016 har andelen svenskar som tycker det är prisvärt att skicka brev minskat från 86 till 45 procent, trots att det svenska portot är relativt lågt jämfört med övriga Norden och genomsnittligt jämfört med övriga EU, enligt en undersökning från Post- och telestyrelsen, PST.
Nu varnar myndigheten för att svenskarnas beteende kan få ekonomiska konsekvenser.
– Undersökningens resultat innebär en utmaning för postoperatörerna som behöver hantera det faktum att breven, som är intäkten i verksamheten, ersätts med digitala alternativ.
– För att kunna upprätthålla en service som motsvarar användarnas behov bedömer PTS att portot kan komma att höjas betydligt framöver både för privatpersoner och företag, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
Viktigast för svenska folket
Post- och telestyrelsens undersökning visar att svenska folket anser att det är viktigt att posttjänsten är tillförlitligt.
– Undersökningen visar att det är viktigare att veta att det kommer fram till rätt person i rätt tid, än att det kommer fram snabbt. Undersökningen visar också att fel i utdelningen eller missade leveranstider leder till missnöje, framhåller myndigheten.
Samtidigt visar undersökningen att svenskarna inte bryr sig nämnvärt om posten delas ut fem dagar i veckan.
Hela 58 procent uppger att det inte skulle påverka dem om postutdelningen inträffade var tredje dag i stället för varannan dag.
– Undersökningen visar att svenskarna tycker att kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet är viktigt.
– Vi vill vara säkra på att breven delas ut i tid och att vi kan veta säkert när det kommer fram. Då är det också rimligt att vi användare betalar vad det kostar för att tjänsten ska hålla en god kvalitet, kommenterar Emma Maraschin.
Foto: Postnord
Text: Redaktionen