UPPGIFTER: Panik i Kreml – ryska eliten har fått nog

2025 01 23

Rysslands diktator Vladimir Putin är under större press än någonsin tidigare.

Det framkommer av nya uppgifter på torsdagen.

Landet lider av stor arbetslöshet, höga räntor, accelererande inflation och sanslösa utgifter till militären.

Dessutom har ryska rubeln nyligen nått sin lägsta nivå på två år, bland annat till följd av sanktionerna från väst.

Nu har delar av den ryska eliten fått nog, uppger Reuters.

Enligt två källor som beskrivs nära Kreml ökar nu kraven på att Putinregimen “löser kriget”.

– Ryssland är förstås ekonomiskt intresserade av att förhandla fram ett diplomatiskt slut på konflikten, säger Oleg Vyugin, som tidigare var vice ordförande för Rysslands centralbank, till nyhetsbyrån.

Han syftar i synnerhet på ekonomiska bakslag på grund av ökade försvarsutgifter.

Nivå som aldrig tidigare dokumenterats

Oleg Vyugin är inte en av källorna som menar att eliten trycker på för ett slut på kriget. 

Uppgiftslämnarna har krävt absolut anonymitet på grund av den höga risken till följd av deras uttalande.

Aldrig tidigare har oro på den här nivån framgått från den ryska maktens insida.

– Omfattningen av Putins bekymmer kring ekonomin, såsom den beskrivs av källorna, och hur det påverkar synen på kriget inom Kreml, dokumenteras här för första gången, framhåller Reuters.

Svarar på Trumps ultimatum

Uppgifterna kommer bara några dagar efter att Donald Trump installerats som ny president i USA.

Så sent som igår ställde han ett ultimatum till Putin – fredsförhandla eller se fram emot nya, hårda sanktioner mot Ryssland.

Det ryska svaret kom senare på kvällen.

Moskva måste få veta exakt vad USA:s president Donald Trumps förslag till överenskommelse om Ukraina innebär, menar Rysslands förste ställföreträdande ständige representant vid FN, Dmitrij Polyanskij.

– Det är inte bara frågan om att få slut på kriget. Det är först och främst frågan om att ta itu med grundorsakerna till den ukrainska krisen, säger han enligt ryska nyhetsbyrån Tass.

– Så vi måste se vad ”avtalet” innebär enligt president Trumps uppfattning. Han är inte ansvarig för vad USA har gjort i Ukraina sedan 2014, vilket har gjort landet ”antiryskt” och förberett för krig mot oss, men det ligger nu i hans makt att stoppa denna skadliga politik.

LÄS MER: Unika uppgifter från Ryssland – kritikstorm mot Putin

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen